Arkæologer undersøger Femern-byggeplads
Før de store maskiner og tusindvis af tunnelarbejdere kan rykke ind og påbegynde anlægget af Femern-forbindelsen, skal byggepladsen ved Rødbyhavn på Lolland undersøges af arkæologer, så eventuelle oldtidsfund i undergrunden ikke forsinker byggeriet.
- I den kommende tid gør vi klar til anlægsfasen, og de arkæologiske undersøgelser er en vigtig del af forberedelserne, udtaler Christian Henriksen, myndighedschef i Femern A/S, i en pressemeddelelse.
Han tilføjer, at i den kommende tid bygger de også adgangsveje, cykelstier og rørledninger, så alt er klar, når entreprenørerne rykker ind.
Femern-forbindelsen
|
Største udgravning i historien
De arkæologiske undersøgelser i felten ventes at tage omkring halvandet år, og efterfølgende skal fundene analyseres af forskere i de kommende år.
Det er Museum Lolland-Falster, der står for Femern-undersøgelserne, som er den største sammenhængende arkæologiske opgave i Danmarkshistorien.
Tidligere undersøgelser har vist, at kyststrækningen har været et centrum for udveksling og bosættelse i tusinder af år.
- Byggeriet af Femern-forbindelsen giver os arkæologer helt unikke muligheder for at undersøge et meget stort og sammenhængende område. Tidligere udgravninger i området har givet mange enestående fund som har vakt opsigt over hele verden samt hel ny viden om stenalderen, så vi glæder os til at komme i gang, siger projektleder Bjørnar Måge.
Aktiviteter for 400 millioner
Femern-forbindelsen er Danmarkshistoriens største anlægsprojekt, og den kommende byggeplads ved Rødbyhavn, hvor tunnelen skal støbes, bliver Nordeuropas største byggeplads.
Den over 150 hektar store byggeplads vil rumme en tunnel-elementfabrik, en arbejdshavn, materialepladser, og boliger til omkring 3.000 tunnelarbejdere.
De arkæologiske udgravninger er et led i den aftale forligspartierne bag Femern-forbindelsen indgik i foråret.
Her besluttede man at fremrykke forberedende anlægsaktiviteter for godt 400 mio. kr. inden for det samlede anlægsbudget på 52,6 mia. kr.
Projektet er godkendt ved en anlægslov i Danmark, men Tyskland har endnu ikke givet sin endelige byggetilladelse endnu.
Den ventes ifølge den seneste tidsplan at være på plads ultimo 2020.
Munk