Prisen for jernbane stiger med raketfart
Prisen for en jernbane til Billund kan blive langt højere, end politikerne hidtil har troet, skriver P4 Trekanten.
'Det viser et arbejdsnotat fra Banedanmark. De nye beregninger i notatet viser, at prisen på jernbanen nu er steget fra 750 millioner kroner til mellem 1,1 og 1,3 milliarder kroner.
Togbanen mellem Billund og Vejle er en del af den politiske aftale om Togfonden fra 2014. Aftalen handlede også om at sikre højst en times transporttid mellem landets fire største byer - den såkaldte timemodel.
Det var planen, at Togfonden skulle finansieres via beskatning af Nordsøolien, men på grund af faldende oliepriser er der rejst tvivl om økonomien i aftalen. I notatet konkluderer Banedanmark nu, at alle linjeføringer på banen mellem Billund og Vejle er samfundsøkonomisk urentable.
- Det gør mig ked af det på vegne af de borgere, der nu skal lægge jord til noget, der er så samfundsmæssigt urentabelt. Noget, vi alle sammen bliver fattigere af, siger Martin Fogh Skovlyst, der selv kan blive nabo til jernbanen til P4 Trekanten.
Han håber, at politikerne vil tage tallene alvorligt.
- Det giver anledning til, at man både landspolitisk - men også lokalpolitisk her i Vejle Kommune - virkelig tænker sig om, og overvejer, om det er en god idé at anlægge en bane, som i virkeligheden ikke er til gavn for nogen, siger Martin Fogh Skovlyst.
Cheføkonom i tænketanken Kraka, Jens Hauch, mener også, at samfundet var bedre tjent med andre investeringer end Billund-banen.
- Den klare anbefaling med hensyn til Billund-banen er at lade være med at lave den. Det er dårlig økonomi at gå i gang med det projekt, siger Jens Hauch. Han har en fortid som forskningschef ved DTU Transport, og han har vurderet mange trafikprojekter gennem årene.
Ifølge ham skal et projekt kunne forrente sig med mindst fire procent for at være samfundsøkonomisk attraktivt.
- Og det her projekt, som har en negativ intern rente, er jo meget, meget langt fra det, siger Jens Hauch ti P4 Trekanten.
Men beregningen påvirker ikke transportordfører Kim Christiansens (DF) syn på Billund-banen. Han mener, regnestykket er ubrugeligt, da Banedanmark har lavet sine beregninger på en bane, der ikke kun kører med passagerer men også med gods.
- Igen har Banedanmark lavet en kæmpe fejl og leveret forkerte beregninger. Når vi får de rigtige tal, vil vi forholde os til det. Men jeg er stadig overbevist om, at en jernbane til Billund Lufthavn er en god idé, siger Kim Christiansen.
Enhedslistens Henning Hyllested står også fast på togforbindelsen til Billund på trods af den nye beregning af prisen.
- Det får os nu ikke til at ryste på hånden. Aftalen omkring en ny bane fra Vejle til Billund er en del af Togfonden, og den står vi ved, siger Henning Hyllested.
Borgerne ved den kommende jernbane forsøger nu at samle 50.000 underskrifter mod banen på hjemmesiden borgerforslag.dk.
- Vi håber med borgerforslaget, at partierne tænker "lad os tage den Billund-bane ud af Togfonden, før forhandlingerne i folketinget går i gang", siger Martin Fogh Skovlyst.
Banedanmark oplyser i en mail til P4 Trekanten, at tallene i notatet er et foreløbigt udkast. Men selv hvis banen var gratis at anlægge, ville den stadig være samfundsmæssig urentabel, fremgår det af notatet.
rg