Byggeriet tager trofæer ved designfest
Lego House, Cykelslangen og Copenhagen Towers var blandt vinderne, da dette års Danish Design Award-trofæer mandag aften blev overrakt til designere og virksomheder bag værdiskabende danske designløsninger i 15 kategorier.
I kategorien Building Markets vandt Copenhagen Towers, som med sin høje bæredyghedsprofil skaber et nyt marked inden for cirkulær økonomi. Lendager Group har med projektet fundet nye innovative løsninger på upcycling af blandt andet genbrugsbeton, affaldstræ og PET-plastflasker, og de har dermed formået at indarbejde genbrugsmaterialer uden at gå på kompromis med æstetik eller kvalitet.
I kategorien Feel Good vandt Lego House designet af BIG – Bjarke Ingels Group. Projektet er tænkt som en landsby for leg og læring og som et kulturcenter, der favner både arkitektur og byrum, og som byder Billunds gæster og lokale indbyggere velkommen. Lego House er design, der på en intuitiv måde lykkes med sin formidling af virksomheden og varemærkets filosofi – og samtidig er en farverig hyldest til den nordiske tradition for samarbejde, innovation og livslang læring.
I kategorien Icon Award vandt Cykelslangen, der forbinder Bryggerbroen og Dybbølsbro i København. Den 230 meter lange cykelbro er designet af Dissing+Weitling architecture og er ifølge juryen et visionært eksempel på arkitektur, der forbinder byen og gør den stolt.
- Noget af det Danish Design Award kan, er både at hylde virksomheder der har tænkt stort, men også den lille ide, som kan blive til noget stort. Danish Design Award er der hvor vi hylder designerne, processerne og tankerne bag løsningen og ikke mindst, det allervigtigste, effekten af godt design, siger Abelone Varming, direktør for Design Denmark i en pressemeddelelse.