19 byer vil bygge Femerntunnellen
Produktionen af den kommende sænketunnel ventes at skabe op mod 4.000 nye job. Det har fået mange byer i ind- og udland til at byde på opgaven.
Byerne, som har meldt sig er Grenå, Kalundborg, København (Frihavnen), Nyborg, Odense/Lindø, Orehoved i Guldborgsund, Spodsbjerg, Stigsnæs, Rødbyhavn på Sydlollands kyst, Vordingborg og Aabenraa samt Malmø Havn i Sverige. I Tyskland er det Kiel, Lübeck, Rendsburg og Rostock, der har meldt om interesse, og i Polen Gdansk, Swinoujscie og Szczecin. Desuden har Nakskov og Bandholm sagt, at de gerne lægger kaj og jord til servicehavne for entreprenørerne.
Femern A/S går i de kommende måneder i dialog med hver enkelt by for at afklare en lang række tekniske forhold. Arealernes størrelse og egnethed, vanddybde, miljøforhold, baglandsinfrastruktur, naboforhold med videre.
Tusindvis af arbejdspladser
Produktionen af sænketunellen er i princippet simpel nok. Det kræver en fabrik samt en tørdok til produktionen af betonelementerne. Fabrikkens skal være op mod 60 fodboldbaners størrelse
Det ventes at give 3.000 – 4.000 arbejdspladser i perioden, som produktionen står på. Derfor har det også betydning, at den udvalgte by har infrastruktur samt bolig- og miljøforhold til at huse såvel produktion som arbejdere.
Endvidere er afstanden til Femern afgørende:
- Det skal ligge tæt nok på Femern. Vi skal sejle mere end 80 elementer i størrelsesordenen 75.000 ton, og det er ikke ufarligt, så derfor vil vi gerne gøre det så tæt på som muligt. En afstand på 100 - 120 km er det maksimale, siger teknisk direktør i Femern A/S, Peter Lundhus, til DR.
Hvilke steder, der i sidste ende vil vise sig bedst egnede, også ud fra planlægningsmæssige forhold, vil blive afklaret i løbet af 2011.