23948sdkhjf

Italiensk entreprenør udgår af Storstrømskonsortium

Kontrakten på Storstrømsbroen mellem det vindende konsortium og Vejdirektoratet bliver underskrevet inden længe, men det bliver med et konsortium i en slankere udgave.

Entreprenørvirksomheden Condotte, der undergår en rekonstruktionsproces i hjemlandet for at undgå konkurs, har således ikke fået en nødvendig godkendelse af en italiensk domstol inden for den tidsfrist, der var sat af forligskredsen bag Storstrømsprojektet, og må derfor træde ud af konsortiet.

De to tilbageværende italienske virksomheder i konsortiet, Itinera og Grandi Lavori Fincosit, deler altså nu ansvaret for at anlægge den kommende Storstrømsbro. Samtidig er det besluttet at øge den bankgaranti, som konsortiet skal stille fra 15 procent til 23 procent af kontraktsummen.

Det vindende konsortium stiller nu med en samlet garanti på 480 mio. kroner. Det vindende tilbud lød på cirka 2,1 mia. kroner.
– Det er positivt, at Itinera og Grandi Lavori Fincosit stiller med en stor økonomisk garanti, og at de kan løse opgaven med at bygge den nye Storstrømsbro. Nu kan vi komme videre i processen, så byggeriet af broen ikke bliver forsinket, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.

Færdig til tiden
Vejdirektoratet præsenterede på et møde den 30. januar 2018 forligskredsen bag Storstrømsbroen for direktoratets økonomiske undersøgelse af det italienske entreprenørkonsortium bestående af firmaerne Itinera, Grandi Lavori Fincosit og Condotte. Undersøgelsen blev igangsat på baggrund af den rekonstruktion, der blev meddelt af Condotte den 9. januar 2018.

Forligskredsen gav på den baggrund givet sin opbakning til, at Vejdirektoratet kan underskrive kontrakten med det italienske konsortium. Da konsortiet ikke inden fristens udløb den 31. januar klokken 12.00 har givet tilsagn om, at Condotte kan underskrive kontrakten, er det planen, at Condotte udgår af kontrakten, og at Vejdirektoratet indgår en aftale med de to øvrige firmaer.

Med aftalen vil anlægsarbejdet kunne gå i gang i 2018 og sikre, at en ny Storstrømsbro kan stå klar i 2022 (vejdelen) og i 2023 (banedelen), ifølge ministeriet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11