Danske arkitekter tegner oplevelsescenter til norsk bryggeri
Kort før jul offentliggjorde det norske byggeri Lervig planerne for et nyt oplevelsescenter på havnefronten i Stavanger.
Projektet er tegnet af danske Cobe, der i samarbejde med bryggeriet vil skabe en folkelig attraktion med oplevelsescenter, bryggeri, havnebad, taghave – og det første streetfood-marked på Norges vestkyst.
- Byrum og bygning tænkes som en helhed, og Stavanger ’syes sammen’ på ny – ikke kun fysisk men også socialt. Helt bevidst bygger vi ikke højt, men helt fladt og tilgængeligt for alle – en slags ’bylivspandekage’ i Stavanger, siger Dan Stubbergaard, arkitekt og indehaver af Cobe, om det ambitiøse projekt.
Normalt ville byggeriet af et bryggeri rykke ud af byen til et sted med god adgang til infrastruktur og billige kvadratmeter. Men hos Lervig tror man på muligheden for at skabe noget unikt i Stavanger.
- Øllet bliver ikke bedre af at blive brygget på en fantastisk lokation som Bekhuskaien, men jeg er sikker på, at kombinationen af det hele kan få Lervig og Stavanger på det internationale kort som et sted, man skal besøge, siger danske Anders Kleinstrup, der blev ansat som administrerende direktør i selskabet i 2016.
Det 11.000 kvadratmeter store byggeri vil bestå af ét stort tag, der samler alle funktioner. Loftet udformes som hvælvinger i træ, inspireret af traditionelle bryggerihaller.
Valget af træ som materiale er ikke tilfældigt. Stavanger er en af de byer i Nordeuropa med størst koncentration af træhuse, og byggeriet viderefører således byens tradition for at bygge i træ.
På taget etableres en offentlig taghave, hvor der skal dyrkes afgrøder, som senere kan bruges til fremstilling af øl i bryggeriet. Desuden vil oplevelsescenteret sælge udvalgte råvarer fra taghaven.
Lervig har de seneste år oplevet en markant international fremgang og er i dag repræsenteret i 35 lande, inklusiv Danmark, hvor selskabet blandt andet brygger for Mikkeller. Det er de seneste års fremgang, der har været afsæt for det ambitiøse byggeri.