Ramt af korruptionssag: Nu skal de bygge Storstrømsbroen
I dag, tirsdag, skriver tre italienske firmaer under på, at de skal bygge Danmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen.
Kontrakten har en værdi af 2,1 milliarder kroner.
Samtidig skal to af de tre italienske firmaer stå til regnskab i en kæmpe korruptionsaffære for millioner af euro, som stadig oprulles i det italienske retssystem.
De to firmaer Condotte og Grandi Lavori Fincosit blev i maj i år direkte involveret i sagen.
Det bekræfter et retsdokument fra retten i Venedig, som Fagbladet 3F er kommet i besiddelse af.
Kommer bag på Vejdirektoratet
I dokumentet fremgår det også, at korruptionen blev begået af to tidligere topledere i firmaerne. De to topledere er allerede straffet med fængsel og millionbøder i skandalen.
En af forsvarsadvokaterne for Grandi Lavori Fincosit, Renato Alberini, bekræfter også over for Fagbladet 3F, at firmaet skal møde i retten i Venedig på torsdag den 21. december.
Det er Vejdirektoratet, som er bygherre på Storstrømsbroen og dermed ansvarlig for at sikre sig, at deres leverandører har orden i sagerne.
De nye oplysninger om, at to af de tre italienske entreprenører er involveret i en korruptionssag, kommer bag på projektchef i Vejdirektoratet Niels Gottlieb.
- Det har firmaerne ikke fortalt mig. Jeg ved ikke mere, end hvad I fortæller mig. Men det lyder ikke rart, siger han.
Politikere: Stop processen
Udviklingen får nu både Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti til at kræve, at myndighederne standser processen, indtil der er kastet lys over sagen.
- Jeg vil kraftigt opfordre ministeren til at trække i håndbremsen nu, så vi får undersøgt det her til bunds, før der skrives under, siger Mattias Tesfaye fra Socialdemokraterne, der straks vil tage sagen op med transportministeren.
- Det er grotesk, at Vejdirektoratet ikke har undersøgt firmaerne ordentligt. Jeg har behov for på et politisk plan at få nogle helt klare svar i sagen, inden vi skriver under, siger transportordfører Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti, der nu indkalder transportminister Ole Birk Olesen (LA) til et hastesamråd.
Puttede millioner i lommen
Korruptionsskandalen i Venedig går helt tilbage til 2003 og er vidt beskrevet i italiensk presse.
Her blev et sindrigt system af bestikkelse og korruption sat i værk i forbindelse med et storstilet dæmningsbyggeri i Venedig, som det italienske ministerium for transport og infrastruktur står bag.
To daværende topledere i Grandi Lavori Fincosit og Condotte spillede en central rolle i bestikkelsessagen.
Under byggeriet forsvandt millioner og atter millioner euro ned i lommerne på politikere, embedsmænd og magthavere fra toppen af det italienske samfund.
Alessandro Mazzi fra Grandi Lavori Fincosit og Stefano Tomarelli fra Condotte blev anholdt i 2014 og indgik senere en aftale med anklagemyndigheden, hvor de mod at vidne mod flere af de 33 øvrige sigtede i sagen slap med betingede fængselsstraffe på to år og bøder på henholdsvis 700.000 euro og 4 millioner euro. Det svarer i alt til 35 mio. danske kroner.
De to ledere fratrådte herefter deres stillinger i Condotte og Grandi Lavori Fincosit og var herefter ikke længere en del af ejerkredsen.
Men allerede et år senere blev de to firmaer sammen med et tredje firma godkendt af Vejdirektoratet til at byde på byggeriet af Storstrømsbroen.
Milliard-kontrakt
I oktober i år vandt det italienske konsortium opgaven til 2,1 mia. kroner, og nu mangler altså blot den endelige underskrift, som efter planen sættes i morgen. Det tredje firma i konsortiet, Itinera, har ikke noget med korruptionssagen at gøre.
Anklagen mod Grandi Lavori Fincosit og Condotte har rod i den italienske lov om ansvarlighed for virksomheder. Her kan et firma administrativt og forvaltningsmæssigt stilles til ansvar for lederes korruption og bestikkelse.
Italienske firmaer afviser
Condotte afviser, at de har forbrudt sig mod italiensk lov.
I et svar på mail til Fagbladet 3F skriver en repræsentant for firmaet:
- Condotte anser indkaldelsen til et retsmøde som obligatorisk. Condotte er ikke bekymret og er sikre på, at sagen vil gå sin rette gang, og vi vil vidne om de bestridte finansielle forhold.
Condotte understreger, at de for længst har afskediget den tidligere leder Stefano Tomarelli, og at firmaet har sagsøgt Tomarelli “med det formål at modtage kompensation for de skader, han har forvoldt firmaet”.
Også Grandi Lavori Fincosit understreger, at de ikke har forbrudt sig mod italiensk lov, og at de intet har at gøre med deres tidligere leder, Alessandro Mazzi. På samme måde som Condotte har de sagsøgt Mazzi for at skade firmaet:
- Grandi Lavori Fincosit er aldrig blevet dømt for korruption i sagen eller i andre retssager. Grandi Lavori Fincosit vil også gerne gøre det klart, at Alessandro Mazzi ikke har haft en stilling i eller tilknytning til firmaet siden juni 2014, og at han ikke længere hverken direkte eller indirekte er en del af ejerkredsen af selskabet.
Fagbladet 3F har også forsøgt at få kontakt til de to tidligere ledere via deres advokater, men hverken Alessandro Mazzi eller Stefano Tomarelli er vendt tilbage på henvendelserne.
3F: De må udelukkes
Næstformand for 3F Byggegruppen, Palle Bisgaard, stiller sig uforstående for, at Vejdirektoratet ikke har undersøgt de italienske firmaer.
- Det undrer mig, at man efter de mange dårlige erfaringer med italienske firmaer ikke laver en detaljeret undersøgelse af de firmaer, man entrerer med. Hvis de er involveret i en korruptionsskandale i Italien, må man udelukke dem.
Han understreger, at Vejdirektoratet generelt har nogle gode klausuler i deres kontrakter med hovedentreprenører.
- Men det nytter ikke noget, hvis de ikke er proaktive, når de ved, at der kan være problemer med nogle firmaer, siger Palle Bisgaard.
Projektchef på Storstrømsbroen i Vejdirektoratet Niels Gottlieb vil vente med at kommentarere yderligere, indtil han ved mere om sagen.
- Det har længe været planen, at vi skriver under tirsdag. Men jeg kan ikke sige, om det stadig er planen nu.
Kilde: Fagbladet 3F