Tysk-fransk konsortium skal bygge Sydhavnsmetro
Metroselskabet har nu udpeget vinderne af udbuddene til de store opgaver med at opføre fem nye stationer og lægge skinner på den 4,5 km nye metrostrækning til Sydhavn.
Det tysk-franske konsortium TUNN3L JV (Hochtief Infrastructure GmbH og Vinci Construction Grands Projets) skal stå for at bygge de fem nye metrostationer. JV (Rhomberg Bahntechnik GmbH og Efacec Engenharia e Sistemas, S.A.) skal anlægge spor, skinner og teknik på Sydhavnsmetroen, der har et samlet budget på 9,1 mia. kroner inklusiv reserver.
Det skriver Metroselskabet i en pressemeddelelse.
Sydhavnsmetroen bliver en forlængelse af den kommende metrolinje M4, som går fra Orientkaj i Nordhavn ind over det centrale København via Cityringen og ud til Sydhavn. De fem nye stationer vil give 16 mio. rejser om året i 2035.
Metroselskabets bestyrelse indstiller over for selskabets ejere, at der kan indgås kontrakter, så arbejdet med den nye metrolinje til Sydhavn kan gå i gang i 2018:
- Med Sydhavnsmetroen skaber vi et endnu stærkere kollektivt trafiknet, der skal mindske trængsel og øge mobiliteten i hovedstadsområdet. Metroen er en nem og hurtig transportform og det mest bæredygtige transportmiddel efter cyklen. Når Sydhavnsmetroen åbner i 2024, vil vi gøre det nemmere at komme rundt i hovedstaden. Samtidig vil de nye og gamle kvarterer i Sydhavnen blive mere attraktive at bo, arbejde og drive erhverv i med et kollektivt transporttilbud, der kører i døgndrift, og giver bedre forbindelser på tværs af bus, tog og metro, siger Metroselskabets bestyrelsesformand Jørn Neergaard Larsen.
Metroselskabets tre ejere er Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og staten. Københavns Kommune og staten skal på baggrund af indstillingen godkende, at Metroselskabet kan indgå kontrakter for Sydhavn.
Stor konkurrence sikrer høj kvalitet og fornuftig pris
Den samlede pris for Sydhavnsmetroen holder sig inden for den afsatte budgetramme på 9,1 mia. kroner inklusiv 30 procents korrektionsreserve.
Forud for udpegningen af vinderne er gået et forhandlingsforløb præget af i alt otte højt velkvalificerede bydere, som har sikret en høj kvalitet og en tæt konkurrence, ifølge Metroselskabet.
- Vi har haft en rigtig god forhandlingsproces, og der har været stor interesse for at bygge Sydhavnsmetroen. Vi har haft højt kompetente bydere og har fået tilbud af høj teknisk kvalitet, og som prismæssigt har ligget tæt. Samtidig har vi haft en god dialog om de krav, vi stiller i arbejdsprocessen for at sikre en god byggeproces og et sikkert arbejdsmiljø for de mange medarbejdere, der skal være med til at bygge metroen. Vi står nu med et godt resultat og ser frem til det kommende samarbejde med vores entreprenører om at anlægge mere metro til glæde for byen og dens gæster, siger Henrik Plougmann Olsen, adm. direktør i Metroselskabet.