James Hardie køber Fermacell i milliardhandel
Den amerikanske producent af fibercement, James Hardie, kunne tidligere i denne måned annoncere et bemærkelsesværdigt opkøb af fibergipsproducenten Fermacell fra den tyske Xella-koncern.
Investeringen, der løber op i 473 mio. EUR, skal sikre James Hardie et springbræt til at indfri koncernens ambitioner om vækst i Europa.
CEO Louis Gries fra James Hardy fremhæver i en pressemeddelses, at Fermacell er Europas største producent af fibergipsplader, med en markedsandel på over 70 procent, og at virksomheden også producerer cementbundne plader.
- Fermacell supplerer vores stærke position i Nordamerika og Australasien og skaber betydelige vækstmuligheder og langsigtet værdi for kunder, medarbejdere og aktionærer, udtaler han.
Fermacell har de seneste år satset betydeligt på Skandinavien med lanceringen af produktserien Fermacell Acoustics, der er udviklet i samarbejde med designer Lars Vejen og akustiker Richard Ballinger. Hvad salget konkret kommer til at betyde for Fermacells aktiviteter i Danmark ønsker markedsdirektør for Nordeuropa, Niels-Jørgen Pallesen, ikke at kommentere på før closing finder sted ved udgangen af februar.
Viser Hardies styrke
James Hardie, der er virksomheden bag den velkendte facadebeklædning HardiePlank, skiftede tidligere i år distributør i Danmark fra Cembrit til AB Byggeprofiler.
Ifølge direktør Allan Brunbjerg fra AB Byggeprofiler får James Hardies overtagelse af Fermacell ingen betydning for den indgåede aftale mellem de to virksomheder:
- Vi har et godt samarbejde og en kontrakt med James Hardie, så vi forsætter indtoget i det danske marked sammen med James Hardie. Personligt synes jeg, at opkøbet viser James Hardies styrke og interesse i at være tilstede i Europa. De er er her på den lange bane, siger Allan Brunbjerg.
Handlen omfatter XI (DL) Holdings GmbH og dets datterselskaber, herunder Fermacell GmbH.