Kunstig intelligens kan forudsige kundefrafald
Dansk Center for Anvendt Kunstig Intelligens slår fredag dørene op i København – og vil fremover være stedet, virksomheder kan henvende sig og få hjælp til det, mange nok opfatter som lidt luftigt eller sci-fi-agtigt: kunstig intelligens.
- Kunstig intelligens er ikke usynligt tryllestof, men en ny, vidunderlig værktøjskasse, som tillader os at gøre ting, der simpelthen ikke har været praktisk gennemførbare før, siger Anders Kofod-Petersen, der er Head of Data Science and Engineering Lab på Alexandra Instituttet.
Alexandra Instituttet er er en almennyttig virksomhed, der arbejder med forskningsbaseret it-innovation og står bag det nye center.
Dansk Center for Anvendt Kunstig Intelligens lover, at virksomhederne fremover kan få en simpel opskrift på, hvordan de kan træde længere ind i den digitale verden – uden at skulle opfinde den dybe tallerken først.
Dansk Center for Anvendt Kunstig Intelligens (DCAKI)Idéen med centret er at gøre kompetencer inden for kunstig intelligens og maskinlæring let tilgængelige for virksomheder. Derfor er konceptet, at virksomheder kan flytte en afdeling eller et par af deres folk ind på centret og sidde sammen med eksperter, der kan hjælpe i gang med en idé eller bidrage med kompetencer. Centret er placeret i Univate, der er et nyt kontorfællesskab placeret på Søndre Campus ved Københavns Universitet lige ved Islands Brygge metrostation. |
- Algoritmerne i kunstig intelligens kan genkende mønstre, forudsige udfald og skabe helt nye produkter og services. De kan for eksempel varsle, hvornår dine kunder falder fra, eller om der sker et uheld lige om lidt, fordi trafikken kører for tæt, siger Anders Kofod-Petersen.
Vær ikke bange
Dansk Industri (DI) glæder sig over åbningen af det nye center – for produktionsdanmark skal godt i gang med kunstig intelligens.
Christian Hannibal, der leder DI’s Digitaliseringsindsats forklarer, at Danmark er godt rustet til den fjerde industrielle revolution, og at virksomhederne på ingen måde bør være bange for kunstig intelligens.
- Vi har et højt vidensniveau og er langt fremme digitalt. Dét er vejen at gå nu, for verden står over for en revolution inden for anvendelsen af kunstig intelligens, hvor virksomhederne for alvor kan bruge teknologien til at gøre en masse ting smartere, siger han.
Data driver værket
Head of Data Science and Engineering Lab på Alexandra Instituttet, Anders Kofod-Petersen understreger, at kunstig intelligens blandt andet også kan gøre virksomheder mere datadrevne.
- Det kan bidrage til, at virksomhederne får indsigt i for eksempel kundernes efterspørgsel i realtid, så de kan komme op med nye produkter eller optimere den måde, de producerer på, siger han.
Dansk Center for Anvendt Kunstig Intelligens tilbyder at identificere, hvordan virksomhederne konkret kan arbejde med data.
- Vi ser på, hvor parate virksomheden er til at udvikle sin forretning med data. Så udarbejder vi en plan og hjælper med at få den implementeret i samarbejde med vores eksperter, ligesom vi tilbyder virksomhedernes big data-konsulenter et tre-timers forløb med oplæg og opgaver, siger han.
Lederen af DI’s digitaliseringsindsats håber, at det nye center også bidrager til at få Danmark på landkortet, som et af de fremmeste lande inden for kunstig intelligens.
- Vi håber, at det kan være med til at tiltrække de kvikkeste hoveder og de mest innovative virksomheder til Danmark, siger han.
Denne artikel er bragt i samarbejde med DI Business
Kilde: DI Business