Fra lokal til global på ti år
Kvistproducenten Attic Group er eksemplet på, hvordan et lille firma fra Langeland kan drive virksomhed på de udenlandske markeder og udvikle sig til innovativ ’market leader’.
Hemmeligheden ligger i en vision om at bruge 3D-konfiguration, der er blevet hjørnestenen i produktionsgrundlaget hos Attic Group.
På den baggrund er det lykkedes at udvikle en model, hvor én person i tegnestuen kan servicere 20-30 mand i produktionen.
Ti års jubilæum
Attic Group fejrer i år sit ti års jubilæum. Indehaver Martin Tholstrup og hans 18 medarbejdere kan se tilbage på en spændende udvikling, der tog sin begyndelse i år 2000, hvor virksomheden blev grundlagt som et traditionelt tømrerfirma.
Men allerede tre år senere tog Martin Tholstrup en beslutning om at udfase tømreropgaverne for udelukkende at fokusere på produktion af kviste.
Han indledte samarbejde med en IT-konsulent med ekspertise inden for 3D-konfiguration, og IT-platformen har således været omdrejningspunkt for produktionen lige fra starten.
Gazelle-kåring og samarbejde med Rheinzink
Det var i 2007, at udviklingen for alvor begyndte at tage fart. Attic Group var på det tidspunkt langt fremme med at integrere 3D-konfiguration, og firmaet satte i stigende grad fokus på at nytænke kvistproduktionen.
I år 2009 blev Attic Group kåret som Gazelle-virksomhed, og Martin Tholstrup forventer fortsat vækst i produktion og eksport i de kommende år. Som led i den fortsatte udvikling har Attic Group indgået et officielt samarbejde med tyske Rheinzink som zinkleverandør.
Martin Tholstrup fortæller, at Rheinzink har et omfattende netværk i arkitektbranchen, og det kommer Attic Group til gode, fordi firmaet som oftest får lov at levere kvistene til store projekter, hvor Rheinzink leverer tagmaterialerne.
Endvidere har Rheinzink lokal forankring på det tyske marked, og specielt i Sydtyskland er man nu begyndt at få øjnene op for Attic Group’s æstetiske kviste.