23948sdkhjf

M.J. Eriksson vinder endnu en letbane-kontrakt

Entreprenøren skal stå for endnu mere af det indledende anlægsarbejde, der skal gøre plads til letbanen i Odense

Tre ud af fire.

Så mange af Odense Letbanes udbudte kontakter på det indledende anlægsarbejde, der skal skabe plads til letbanen, er gået til M.J. Eriksson.

Senest har entreprenøren vundet strækningen Ørbækvej Syd - Niels Bohrs Alle - Campusvej.

I forvejen er M.J. Eriksson i gang på den nordlige del Ørbækvej, og derudover har entreprenøren tidligere vundet strækningen fra Hjallese Station til Nyt OUH. Dertil kommer opgaven med at anlægge de 750 meter letbanetracé, der går gennem det kommende regionshospital, for netop OUH som bygherre.

Flere udbud på vej

  • Fire kontrakter har været udbudt på de indledende anlægsarbejder på Odense Letbane. Tre er gået til M.J. Eriksson, mens den fjerde er gået til Arkil.
  • Arkils kontrakt gælder på strækningen Rismarksvej og Højstrupvej Nord.
  • Yderligere tre udbud er på vej. De udbydes løbende over de kommende måneder.

Dermed står det klart, at M.J. Eriksson kommer til at stå for al det indledende anlægsarbejde på strækningen mellem Nyborgvej og den sydlige endestation i Hjallese.

Vundet foran fem andre
M.J. Eriksson har fået den seneste kontrakt i hus foran fem andre danske entreprenører med et bud på 28,4 mio. kroner.

- Vi har haft nogle tilfredsstillende udbud af det indledende vejarbejde, der skal bane vej for letbanen. Også det seneste er faldet tilfredsstillende ud og holder sig inden for budgettet. Det giver os en stærk tro på, at vi kan få lavet anlægsarbejdet til tiden og til pengene, siger Mogens Hagelskær, adm. direktør for Odense Letbane P/S, i en pressemeddelelse.

Her bliver han suppleret af Johnny Østergaard, der er regionschef for M.J. Eriksson A/S:

- Jeg er meget tilfreds med, at det indtil videre er lykkedes M.J. Eriksson at vinde tre anlægsopgaver for letbanen. At de så samtidigt geografisk ligger i forlængelse af hinanden gør, at vi kan gøre brug af det samme mandskab og maskiner på alle tre opgaver. Det betyder automatisk en optimering af vores ressourcer. Bygherren, Odense Letbane, har selvfølgelig også den fordel, at det ikke er nødvendigt at snakke sammen med tre forskellige entreprenører, siger han.

Går snart i gang
Det forventes, at M.J. Eriksson påbegynder arbejdet på den nyvundne strækning i november.

Et arbejde, som blandt andet dækker ombygning af en række store kryds på den sydlige del af Ørbækvej og Niels Bohrs Alle, hvor letbanen skal køre i vejsiden.

Derudover skal der omlægges vejbaner på Campusvej, hvor letbanen skal køre i midten af vejen.

Endelig skal der bygges en helt ny stitunnel ved Campusvej, som skal føre cyklister og fodgængere og især de mange studerende og ansatte på SDU, sikkert under Niels Bohrs Allé.

Kontrakten blev underskrevet tidligere i dag og er ikke den sidste på det indledende anlægsarbejde.

Odense Letbane mangler fortsat at udbyde de sidste tre af de i alt syv anlægsentrepriser, som handler om at flytte vejbaner, cykelstier og fortove på den centrale del af letbanestrækningen mellem Odense Idrætspark og Nyborgvej.

De bliver udbudt løbende over de kommende måneder - hvorefter anlægsarbejdet kan gå i gang.

Kort om letbanen:

  • Odense Letbane forventes at være færdigbygget til at gå i drift i 2020.
  • Letbanen har et samlet budget på cirka tre mia. kroner.
  • Den første etape bliver cirka 14,5 km lang, og der bliver i alt 26 stationer på linjen fra Tarup i nord til Hjallese i syd. Hele turen forventes at tage omkring 42 minutter.
  • Et enkelt letbanetog kan have omkring 200 passagerer med ad gangen.
  • Der forventes cirka 34.000 passagerer på en hverdag - en mio. på en måned.

Kilde: www.odenseletbane.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095