Nyt Spæncom-koncept afprøvet på Sjælland
Den første bro med en ny type brokantbjælke er netop monteret henover Holbæk-motorvejen. Konceptet skal gøre det nemmere, billigere, hurtigere og mere sikkert at bygge en bro.
Disse udfordringer har Spæncom taget op i forbindelse med udviklingen af en ny type brokantbjælke, der skal sikre et hurtigere byggeri.
Konceptet skærer nemlig ned på antallet af operationer under konstruktionen af broen – til gavn for både sikkerheden, økonomien og udledningen af CO2.
I de forgangne to weekender er den første bro med de nye brokantbjælker blevet monteret henover Holbæk motorvejen ved Fløng på Sjælland.
Færre trafikgener
Projektchef John Søndergaard fra Spæncom fortæller, at det under monteringen af broen kun har været nødvendigt at lede trafikken over i modsatte vejbane i sammenlagt fire dage.
Til sammenligning vil det ved en traditionel insitustøbt bro være nødvendigt at afspærre vejbanerne i yderligere 1-2 weekender og genere trafikken i længere tid pga. reduceret gennemkørselshøjde-/bredde:
- Den daglige trafik i ugens fem arbejdsdage er slet ikke blevet berørt af de sædvanlige kendte trafikpropper. Samtidig minimerer den hurtige montage risikoen for ulykker væsentligt, forklarer han.
Om konceptet
Spæncoms brokantbjælkesystem er udviklet som slanke elementer, og systemet består af en kraftig yderbjælke samt et antal sidehængte skalelementer, som skaber kantens ydre form.
Skalelementerne er fastgjort til bjælken på en måde, så de bliver hængende uden yderligere understøtning – også under byggefasen – og samtidig indgår som bærende del i broen.
Da elementerne virker som forskalling for vejbanen, undgår man stillads- og forskallingsarbejde. Derved forøges arbejdssikkerheden væsentligt, og samtidig undgås de langvarige og stærkt generende trafikpropper.