Sådan sparer samfundet 300 mio. kroner
NCC, Niras, Dynatest og Vejdirektoratet har netop udsendt en ny rapport, der viser, at der er store besparelser at hente ved at satse på energibesparende asfaltbelægninger.
Det viser et nyt udviklingsprojekt og en rapport udarbejdet af medarbejdere fra Vejdirektoratet, Dynatest, Niras og NCC Roads.
Beregningerne bygger på, at der årligt afsættes i gennemsnit 330 mio. kroner til vedligeholdelse af statsvejene frem til år 2020.
Hvis pengene øremærkes til nye energibesparende belægninger, konkluderer rapporten, at statsvejene kan renoveres og vedligeholdes – stort set uden at koste samfundet noget.
- Investeringen vil ganske enkelt komme tilbage til samfundet gennem sparet brændstof og mindre udledning af CO2 og kvælstofgasser, der er skadelige for miljøet og klimaet, lyder det fra projektgruppen.
Konkrete tal fra rapporten
Med energibesparende belægninger på statsvejene kan brændstofforbruget reduceres med 3,3 %.
Det svarer til en besparelse på:
• 48 mio. liter brændstof
• 45.000 tons CO2 og
• 76 tons kvælstofgasser
Om energibesparende asfaltbelægninger
Energibesparende asfaltbelægninger har lav rullemodstand. Det får bilerne til at rulle nemmere, så de skal bruge mindre energi for at komme frem.
Tests viser ifølge rapporten, at bilerne forbruger 3,3 % mindre brændstof på de energibesparende veje. Og det gælder samlet set for alle biltyper – personbiler, lastbiler og busser.
Energibesparende asfaltbelægninger er lige så trafiksikre som de almindelige. Samtidig er de mere støjsvage, hvilket gør det mere behageligt både at køre på vejene og at bo og færdes langs dem.