Esbjerg Havn udvider markant
Udvidelsen vil tilføre havnen 1.850 meter nye kajer og baglandsarealer på ca. en million kvadratmeter. Investeringen løber op i et trecifret millionbeløb.
Havnen er netop nu i færd med at projektere udvidelsen af Sydhavnen, der er sidste del af masterplanen for årene 2004-2014.
Projektet giver mulighed for at kombinere godstrafik med bane, lastbiler og skibe og vil bringe Sydhavnens samlede areal op på ca. to millioner kvadratmeter. Forlængelsen af E20-motorvejen med 3,4 km til Esbjerg Havn er indledt og vil være gennemført i slutningen af 2012, og staten har desuden bevilget 100 mio. kroner til en ny godsbane syd om Esbjerg.
Indretter havnen efter markedets behov
I det vestjyske forventer man, at behovet for transport af varer vil stige i fremtiden, og det skal Esbjerg Havn udnytte:
- Esbjerg Havn er med sin beliggenhed den bedste danske mulighed for at aflaste de hårdest belastede motorveje på kontinentet, og vi arbejder i samarbejde med havnens virksomheder konstant på at tiltrække nye shortsea-skibsruter, siger salgs- & marketingchef Søren Clemmensen og fortsætter:
- Vi er i det hele taget indstillet på at indrette havnen efter, hvad markedet efterspørger, og vore kunder er i høj grad med til at udvikle det store areal, så det er i pagt med deres behov.
De første etaper udbydes sidst på året
Når de nye kajanlæg står færdige i 2014, vil Sydhavnen være i stand til at tage skibe med en længde op til 225 meter og med en dybgang på 9,5 meter.
Havnen forventer, at de første etaper af udvidelsen vil kunne udbydes i slutningen af året. De kommende anlægsarbejder løber op i et større trecifret millionbeløb.
Det formelle startskud til projektet er en lokalplan udfærdiget af Esbjerg Kommune og Kystdirektoratets godkendelse af de miljømæssige aspekter.