12.000 virksomheder danner egen indkøbsportal
Målet er at give landets små og mellemstore virksomheder adgang til de rabatter, som normalt kun kommer de store virksomheder til gode.
De fire foreninger har samlet alle indkøbsaftaler i en pulje og driver portalen på kommerciel basis:
- Det er helt afgørende for os, at vores 20.000 medlemsvirksomheder kan byde på lige vilkår med de store virksomheder, og her betyder det virkelig noget, hvad de mindre og mellemstore virksomheder skal give for materialer, brændstof, telefon og alt muligt andet som indgår i den daglige drift af virksomheden, forklarer formanden for Håndværksrådet og Dansk Håndværk, Niels Techen.
Milliardstor indkøbsvolumen er interessant for leverandørerne
Baseret på erfaringstal vurderes den samlede indkøbsvolumen at ligge et sted mellem 1 og 1,5 mia. kroner årligt.
Og det er ikke bare virksomhederne, der kan se fidusen. Leverandørerne ser nemlig en mulighed for at komme i direkte kontakt med mange af Danmarks små og mellemstore virksomheder.
- Vi kommer til at repræsentere indkøb for 20.000 virksomheder, og det giver en markant indkøbsvolumen, som er interessant for leverandørerne. Som markedet ser ud lige for tiden, er det en fordel at få direkte adgang til kunderne. På denne måde opnår leverandørerne store besparelser på salgsarbejdet, og det bør udløse rabatter til vores medlemsvirksomheder, siger direktør Michael Petersen, som er ansvarlig for den nye rabatportal.
Organisationerne bag rabatportalen satser på at nå op på 100 leverandører inden årets udgang. Pt. har man aftaler med 60. Desuden er det målet at få samtlige 20.000 medlemsvirksomheder ind som en del af portalen i løbet af det næste år.