23948sdkhjf

Færre klager over håndværksarbejde

I 2009 faldt antallet af klager over byggesager med 20 procent. Tendensen hænger i høj grad sammen med afmatningen i byggebranchen.
Sidste år modtog Byggeriets Ankenævn 606 sager, og det er et væsentligt fald i forhold til året før, hvor hele 760 kunder følte sig tilstrækkeligt utilfredse med det udførte håndværksarbejde.

Ikke en entydig forklaring
Sekretariatschef i Byggeriets Ankenævn, Gro Andersen siger om faldet i klager:

- Det er ganske naturligt, at når aktiviteten i byggeriet falder, daler antallet af klager også. Man kan også spekulere i, om den megen snak om udenlandsk arbejdskraft kan være en forklaring – altså vælger nogle boligejere i dag udenlandske håndværkere frem for danske garantihåndværkere?

I forhold til det samlede aktivitetsfald på det private kundemarked er antallet af klager faktisk ikke udpræget lavt. Det faldt nemlig med hele 38 procent fra 2008 til 2009, men det har altså ikke afspejlet sig helt i klagestatikken hos Byggeriets Ankenævn.

Det lavere antal sager har også haft indvirkning på sagsbehandlingstiden, der i 2009 var en måned kortere end året før.

Byggeriets Ankenævn dækker klager over alt fra malerarbejde til anlægsgartnere, men er udelukkende for private byggerier.

I løbet af sommermånederne var der ekstraordinært få klager, hvilket formentlig hang sammen med, at mange afventede regeringens renoveringspulje før de påbegyndte deres byggeprojekt.

Tømrer og murere får flest klager
Tømrer- og murerarbejde er fortsat de fag, der klages mest over efterfulgt af arbejde på vinduer, yderdøre og køkkener. Det højeste antal klager var i 2001, hvor tallet endte på 896, mens det laveste antal var samme år som Byggeriets Ankenævn blev oprettet, nemlig 1996 hvor kun 195 sager blev ført. Geografisk fordeler sagerne sig nogenlunde, som de plejer, i år med 41 procent i hovedstaden og bare 8 procent i Nordjylland som yderpunkterne.

I 2009 fik 36 procent af forbrugerne medhold i deres klage, mens 6 procent fik delvist medhold. De tal ligger nogenlunde på niveau med de foregående år. Det samme gør tallet for afviste sager, som er på 31 procent.

- Når en sag bliver afvist, kan det eksempelvis være fordi, entreprisesummen vurderes til at være over de maksimale en million kroner, eller fordi aftalen mellem forbrugeren og virksomheden er så dårligt dokumenteret, at det ikke er muligt for nævnet at behandle sagen. De sager må afgøres ved domstolene, forklarer Gro Andersen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094