23948sdkhjf

Når brugerne bliver synlige i byggeriet

Brugeren skal være i centrum. Det er det nye mantra inden for bygge- og boligsektoren. For jo mere virksomhederne rammer plet hos brugeren, jo større salgssucces.
Men hvordan kommer virksomhederne så tættere på brugerne, og hvordan kommunikerer de med dem?

Disse spørgsmål har en række forskere fra Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) ved Aalborg Universitet forsøgt at svare på.

I en ny rapport har forskerne set på, hvordan brugerne i en række cases har været involveret i udviklingsprocessen. De konkrete eksempler omfatter alt lige fra præfabrikerede vægelementer til prisbillige familieboliger.

Den oversete metode
Virksomhederne har brugt metoder som markedsundersøgelser med fokusgruppeinterview og dialog med brugerne via egne hjemmesider.

Men SBi’s undersøgelse peger også på en ny, og hidtil overset, metode til at indhente brugeroplysninger – nemlig gennem virksomhedens egne ansatte.

Medarbejderen er nemlig ofte også bruger af virksomhedens produkter og dermed en enestående god kilde til at få oplysninger om brugerkrav og erfaringer med firmaets produkter.

Rockwool som case
Den metode har man blandt andet benyttet sig af hos Rockwool i forbindelse med udviklingen af et nyt isoleringsprodukt til reduktion af energiforbruget.

En medarbejder stod foran at skulle bygge sig et lavenergihus, og han ønskede at bruge produktet. Ledelsen indgik en aftale med medarbejderen om at følge byggeriet via Rockwools hjemmeside, så hele brugerkredsen kunne følge med i byggeprocessen.

Medarbejderen valgte selv leverandører, håndværkere og sparringspartnere og fortalte undervejs til hjemmesiden om byggeriets forskellige faser samt de problemer og løsninger, der forekom. Rockwool lånte medarbejderens leverandørnetværk og lagde det på hjemmesiden med link til leverandørerne, og de sendte kontinuerligt nyhedsbreve ud, hvor de beskrev den fremadskridende proces.

- På den måde blev der skabt et helt unikt indblik i, hvordan firmaets produkt blev brugt og indgik i en konkret byggesag – set fra brugerens synsvinkel. Som bygherre, ejer og kunde synliggjorde medarbejderen på den måde krav og ønsker til huset og byggeprocessen, som ikke er synlige i traditionelle udviklingsprojekter, siger seniorforsker Marianne Forman, der er en af forfatterne til rapporten.

Nye øjne på slutbrugernes behov
I processen pegede medarbejderen desuden på et behov for at få en sammenhængende information om alle de delkomponenter, der indgår i et byggeri og selve byggeprocessen. Det er der nu skabt med hjemmesidens mange oplysninger og links.

Andre brugere – som arkitekter, konsulenter, entreprenører og gør det selv-folket – har således adgang til i en konkret sammenhæng at se firmaets produkt med slutbrugerens øjne.

Desuden meldte en helt ny brugergruppe meldt sig på banen. Det var de bygherrer, der ønsker at være bedre klædt på til dialog med byggebranchen. De fik her adgang til et komplet informations-, aktør- og produktnetværk for brugere – et koncept for et lavenergihus.

- Når virksomhederne ønsker at være tæt på brugerne, betyder det i mange tilfælde også, at de skal være parate til at lave om på netværket omkring virksomheden. I tilfældet med isoleringsproduktet har det hidtil været arkitekter, der fortolkede de endelige brugeres behov, men hvis firmaet også vælger at tilgodese slutbrugere som 'gør det selv og gør det for mig', kan det blive nødvendigt at indgå i et tættere samarbejde med andre leverandører for at imødekomme slutbrugernes behov for sammenhængende information, siger Marianne Forman.

Erhvervs- og Byggestyrelsen har finansieret undersøgelsen, og publikationen ”Når brugerne bliver synlige i byggeriet” kan findes via styrelsens hjemmeside (åbner som pdf)
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078