Nye veje mod bedre vedligeholdelse
Det er dyrt for kommunerne at reparere de hullede veje, og efterslæbet bliver større og større. Hos Asfaltindustrien gør man nu noget ved problematikken.
Mange steder er de danske veje efterhånden så misligholdte, at det øverste slidlag – vejens ’regnfrakke’ – er begyndt at blive hullet.
Specielt i denne vintertid trænger vand og frost ned i de dyrebare bærelag og ødelægger dem. Og da det koster 2-3 gange så meget at rette op som at vedligeholde i tide, er det godt købmandskab at vedligeholde vejene, der repræsenterer en værdi på 250 mia. kroner.
Veje ud af dilemmaet
De fleste veje tilhører kommunerne, der mangler penge, fordi indtægterne falder, mens udgifterne til børn, syge og gamle stiger.
Derfor må vi se på nye veje ud af dilemmaet mellem at lade stå til (og dermed lade regningen for genopretning vokse), og gøre noget ved det (som forekommer dyrt og uoverkommeligt).
Her er nogle forslag:
• Nye samarbejdsformer: Kommunen får en entreprenør til at vedligeholde en vej over 15 år. Så får man gjort noget ved vejene her nu, mens regningen strækkes over 15 år.
• Mere udlicitering: Mange mener, at kommunerne kan tjene penge på at dele arbejdet med private, så kommunen fastlægger regler og fører kontrol, mens entreprenøren asfalterer og vedligeholder.
• Bedre kommunikation: Mange vil hellere bruge penge på ’varme hænder’ (skoler, børnehaver…) end ’kold asfalt’. Derfor skal vi sammen være bedre til at forklare, at det kan være dyrt at spare. Fx i de lokale medier.
• Se fordelene: Mange ser vejen som et nødvendigt onde. Men det er faktisk en fordel at kunne komme hurtigt frem og tilbage til arbejdet og børnehaven. Og med nye metoder kan veje både være støjsvage og miljørigtige.
Vi lader handling følge ord
I Asfaltindustrien mener vi ikke, at vi skal lade det blive ved snakken. Vi skal gøre noget ved det – sammen; kommuner, stat, rådgivere og entreprenører.
Derfor har vi oprettet hjemmesiden www.asfaltindustrien.dk/udbud , hvor vi har samlet en lang række konkrete erfaringer med nye samarbejdsformer i form af partnering og funktionsudbud.
Her kan de kommuner, der overvejer eller skal i gang med at rette op på vedligeholdelsesefterslæbet, se, hvordan andre kommuner har grebet sagen an, hvordan rådgiverne ser på tingene, og hvordan entreprenørerne kan hjælpe med til at resultatet bliver bedst muligt.
Vi har også inviteret kommunerne og deres politikere og embedsmænd til en konference i Odense den 24. marts under overskriften: ”Den 3. Vej”. Der er i dag knap 100 tilmeldte og her vil vi sammen drøfte, hvordan vi kommer videre. For selv om økonomien er presset er det godt købmandskab at komme i gang med vejvedligeholdelsen.
Kilde: Uno Helk, Asfaltindustrien