23948sdkhjf

Kulturel byudvikling ude af trit med virkeligheden

Danske byer binder deres kulturmidler i mursten, men mangler besøgende eller reel økonomi til at skabe indholdet i de nye huse.
- De store kulturinstitutioner lider kort efter deres åbninger af ’posttraumatisk åbningsstress’. De mangler den sexappeal, de oplevede, mens mørtlen stadig var fugtig, og nyhedsværdien var helt frisk!

Sådan lyder dommen fra Lasse Andersson, der netop har lagt sidste hånd på afhandlingen ”Byen og de kreative iværksættere”.

Her stiller han sig kritisk over for det massive fokus på kreative byer og kulturel byudvikling, som de senere år har medført milliardinvesteringer i store kulturelle fyrtårne som fx Operaen og Skuespilhuset i København. Lasse Andersson har undersøgt, om investeringerne i store kulturelle fyrtårne giver et reelt afkast i form af øget kulturproduktion og/eller økonomisk vækst.

Nej, mener Lasse Andersson, som påpeger, at der er en markant forskel mellem politiske visioner på den ene side og den praktiske virkelighed på den anden side:

- Hvad kunne man ikke skabe af kultur- og havneliv hvert år for alle de penge, som nu bindes i glas og mursten?, spørger han.

Symptomatisk nok viser nye tal, at både Operaen og Det Kongelige Teaters nye skuespilhus inden for det seneste år har oplevet en markant nedgang på 18 % i antallet af solgte billetter, og noget lignende ses på Århus-museet ARoS.

Nytænkning og dialog med de kreative
Lasse Anderssons afhandling undersøger blandt andet, hvorledes en provinsby som Aalborg søger at skabe rammebetingelser for kreative iværksættere.

Som en del af Anderssons ph.d.-forløb er eksperimentet Platform4 udviklet i samarbejde med Aalborgs vækstlag og byens erhvervsafdeling. Platform4 er et eksperimenterende hus for kunst og teknologi, som inddrager slutbrugerne; de kreative iværksættere, i udviklingen af nye miljøer for kreativt iværksætteri og kulturel produktion.

Platform4 viser, at der er et udtalt behov for nytænkende tiltag, der udfordrer det mantra, der har gjort store kulturfyrtårne til et mål for danske byers kultur- og oplevelsesøkonomi:

- Min forskning omkring Aalborg og udviklingen af Platform4 viser tydeligt, at der ikke er sammenhæng mellem de politiske visioner omkring oplevelsesøkonomien som drivkraft i udviklingen af vores byer og så den virkelighed, som byerne er en del af, forklarer Lasse Andersson.

Lasse Andersson er adjunkt på Institut for Arkitektur, Design & Medieteknologi ved Aalborg Universitet. Han er tillige initiativtager til og en af de styrende kræfter bag Platform4 samt partner i arkitekt- og kulturbureauet U:R:D. Lasse Andersson er kandidat fra Arkitektskolen i Århus og nu altså også ph.d. fra Aalborg Universitet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111