Faglig dag i skyggen af en presset kommunal økonomi
Vejsektorens store udfordring de kommende år bliver ikke at udbygge infrastrukturen, men at skabe en mere effektiv udnyttelse af den infrastruktur vi har, mener Anders Hundahl fra Asfaltindustrien.
Tirsdag den 15. september klokken 09.00.00 åbnede Vejforum for tilmeldinger. Klokken 09.00.44 var den første tilmelding registreret, klokken 09.03.11 rundede tilmeldingerne de 100, og klokken 14.35.08 samme tirsdag var der 800 tilmeldte og dermed udsolgt.
Den hastighed, hvormed deltagerne klikkede sig ind på vejforum.dk for at melde sig til, siger noget om den betydning, vejforum har i branchen. Det er simpelthen her, man mødes. ”Hvis jeg kun får lov at tage på to kurser/konferencer til næste år, så bliver Vejforum det ene” som en teamleder fra en kommunal vejafdeling sagde til mig.
Vejforums formål er at give deltagerne information om den nyeste viden og teknologi inden for sektoren og skabe mulighed for networking. Målgruppen er ansatte i vejsektoren, offentlige og private. En tredjedel kom fra kommunerne, lidt flere fra rådgivere og ingeniører og resten fra staten og uddannelsesinstitutionerne. Vejforum spænder vidt – fra indlæg om fremtidens cykelstier over good governance i støjbekæmpelse til fremtidens vintertjeneste.
Jeg er overbevist om, at Vejforum og den meget professionelle afholdelse er en af årsagerne til, at vi har højt et niveau på vejområdet i Danmark. Jeg er stolt over at være i en branche, der kan præstere det niveau af faglighed og vidensdeling.
Presset økonomi i kommunerne koster på sigt
I sin indledning kom formand for Vejforum, Jane Olesen, ind på, at kommunernes pressede og dårlige økonomi gør det særligt vigtigt at dele viden i branchen. Vi lever nemlig i ekstreme tider, hvor pengene går fra teknik og veje til børn og gamle. Også selv om det på sigt er uøkonomisk.
Jane Olesen fortalte en anekdote om vejsikkerhed og handicappede, hvor en arbejdsgruppe i en kommune i årevis har arbejdet for at få penge vil vejsikkerhed – fordi det er en fordel for handicappede, og fordi det kan betale sig: Én ulykke sparet er også mange hundrede tusinde kroner sparet. Hvert år sagde kommunen: "Ja, det er rigtigt. Vi bevilger en ekstra million". Og hvert år ender det med, at pengene bliver brugt til noget andet.
Klimakvalme – og en overraskende pointe
Efter Jane Olsen var Martin Lidegaard på talerstolen. Han kommer fra den grønne tænketank CONCITO og talte om de kommende års klimaudfordringerne. Han har holdt over 100 foredrag om klima i år, og man skal som tilhører tage sig lidt sammen for ikke at få klimakvalme – det ER jo vigtigt, MEN hvor har vi dog hørt det tit efterhånden.
Nå... Men naturligvis havde den udmærkede mand nogle pointer. Han fastslog, at alle brancher, også infrastrukturen, skal levere, for ellers når Danmark umuligt målene om CO2-reduktion. For transportsektoren ser det ud til, at det øgede trafikarbejde opvejes af mere effektive biler med øget brug af biobrændstoffer på personbilområdet, mens udledningen på varetransportområdet vil stige.
Derfor vil vi den kommende tid se initiativer som kørselsafgifter, elbiler og mere kollektiv trafik. I den forbindelse var en overraskende pointe fra Martin Lidegaard, at mere offentlige transport ikke giver mindre CO2, fordi den mindre udledning bliver overgået af den øgede mobilitet.
Samlet konklusion var, at hvis vi ikke gør noget, stiger CO2-udslippet fra transporten. Elbiler giver en reduktion på 12 %, mens kørselsafgifter giver mellem 7 % og 20 %. Og som sagt – overraskende – den kollektive trafik giver intet. Derfor bliver vejsektorens store udfordring de kommende år ikke at udbygge infrastrukturen, men at skabe en mere effektiv udnyttelse af den infrastruktur vi har.
I Asfaltindustrien er vi meget enige. Ny veje, nye slidlag – ja hele genopretningen af efterslæbet på især de kommunale veje, bør stå meget højt på dagsordenen den kommende tid. For det er faktisk mere økonomisk at køre på en glat vej end en hullet.
Næste step: Hvordan får vi råd? Det mødes vi om den 24. marts 2010
Nu har vi så været igennem et par gode dage, hvor branchen er dykket ned i det faglige. Til foråret, onsdag den 24. marts, sætter branchen igen hinanden stævne. Denne gang i Odense, og denne gang med fokus på de nyvalgte politikere i kommunernes teknik- og miljøudvalg.
Her er fokus ikke på, hvordan vi gør, men hvordan vi får råd. Hvordan vi kommer ud af dilemmaet mellem faldende indtægter og stigende udgifter, som Jane Olesens lille anekdote illustrerer. Vi forsøger at finde svarene den 24. marts. Meld dig til på www.vej3.dk . Det bliver lige så spændende og givende som branchens flotte, faglige og festlige Vejforum på Nyborg Strand med passende udsigt til bilerne på Storebæltsbroen.