Flere klager over håndværkerne
I løbet 2016 modtog Byggeriets Ankenævn 730 sager om byggeri med fejl og mangler. I forhold til 2015 er det en stigning på 71 sager, svarende til 10 procent.
Hovedstadsområdet stod for den største andel af klagesagerne og udgjorde 41 procent i 2016 – en tendens, der har været den samme i de senere år.
Om Byggeriets Ankenævn
Bag Byggeriets Ankenævn står Forbrugerrådet Tænk, Parcelhusejernes Landsforening og Dansk Byggeri.
Ankenævnet behandler klager fra forbrugere mod erhvervsdrivende, som er etableret i Danmark.
Ankenævnet behandler ikke klager over nybyggerier med en samlet entreprisesum på over 1 mio. kroner inkl. moms.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2016 for realitetsbehandlede sager var 5,1 måneder.
|
- Sagsmængden kan være udtryk for, at der er kommet mere gang i byggeriet igen, og der er normalt størst byggeaktivitet i Hovedstadsområdet, så det er meget normalt, at det er det billede, vi har set i de senere år, siger Louise Larsen, sekretariatschef i Byggeriets Ankenævn.
Ser man på tallene for byggeriets respektive faggrupper, står tømrerfaget for 43 procent af klagesagerne, mens murerfaget indgår i 25 procent af sagerne. Sager om køkkener indtager tredjepladsen med 10 procent af de indkomne sager, mens yderdøre og vinduer følger efter med 8 procent.
Der er ingen markante udsving med hensyn til, hvordan afgørelserne er faldet ud. Forbrugerne har fået helt eller delvist medhold i 79 procent af de behandlede sager, hvor det største udbedringsbeløb blev fastsat til 600.000 kroner – i en sag om belægning med granitfliser.
Link til Byggeriets Ankenævns årsberetning for 2016