Køkkenproducenter: Bunden er nået
Ovenpå et brat fald i omsætningen tror flere i branchen nu på, at kurven flader ud.
Men ifølge Erhvervsbladet tror et stigende antal producenter nu på, at det er slut med de brat faldende salgskurver. Det skyldes blandt andet, at det mange steder nu er lykkedes at tilpasse organisationen, og samtidig er efterspørgslen efterhånden også begyndt at gå lidt frem:
- Det er måske en spids bedre end det var for nogle måneder siden, og jeg tror bunden er nået, men det kan godt se ud som om, at der er en lang flad udvikling forude, siger Villy Jæger fra Skandinavisk Køkkengruppe, og bakkes op af Erik Theill, administrerende direktør hos Dfi-Geisler:
- Dem, jeg taler med, udtrykker, at vi er begyndt at køre lige ud, og det virker som om, at der grundlag for en lille fremgang, men der er stor forskel på virksomhederne, forklarer han.
Ifølge Villy Jæger har krisen haft stor indvirkning på forbrugerne, som i højere grad orienterer sig mod de billige koncepter. Han vurderer dog, at der fortsat vil være plads til de dyre køkkenløsninger, og dermed er det mellemgruppen, der vil blive sorteper:
- Der er nok noget om, at det er nemmere at være i den billige del, men der er også stadig kunder til den høje kvalitet. Jeg tror faktisk, at det mellemklassen, der har det hårdest, siger han.
Kilde: Erhvervsbladet