Trævareproducent satser på Svanen
Moelven har som de første herhjemme fået byggematerialer til terrasser og facader registreret under Svanemærket, og den internationale miljømærkning kan meget vel komme til at spille en central rolle i Moelvens arbejde i de kommende år.
Med Herfølge-projektet fik den skandinaviske trævareproducent for alvor øjnene op for de muligheder, der ligger i netop Svanemærket, og i 2009 er det lykkedes Moelven - som de første i Danmark - at få træbaserede byggematerialer, til brug udendørs, med under ordningen.
Svanen er blevet et brand
Således har Svanemærket siden uge 5 prydet emballagen på Moelvens ThermoWood-produkter, som blandt andet forhandles via en række af landets trælasthandlere.
Ifølge produktansvarlig Thomas Nielsen skyldes valget af netop ThermoWood-proukterne, at facadebeklædningen bliver fuldstændig neutral i forhold til miljøet, og med Svanen kan Moelven derfor nu begynde at differentiere sig fra konkurrenterne:
- Svanen er blevet et brand, som forbrugeren kan genkende fra andre sammenhænge, siger Thomas Nielsen og fortæller, at flere af Moelvens kunder har oplevet et ’boost’ i salget som følge af Svaneordningen.
De kommende måneder skal Moelven nu bruge til at finde ud af, om virksomhedens Svane-sortiment skal udvides til at omfatte flere produkter, og det er der ifølge Thomas Nielsen en god sandsynlighed for.
Dels på baggrund af Moelvens egen miljøpolitik men også fordi flere og flere af koncernens kunder begynder at stille miljømæssige krav.
Om Moelven-koncernen
Moelven producerer, importerer, distribuerer og markedsfører trævarer til industrien, tømmerhandlere og byggemarkeder i Danmark. Koncernen beskæftiger omkring 3.000 ansatte fordelt på 46 enheder i Norge, Sverige og Danmark.