Ny strategi skal vende medlemsflugt
Træ-Industri-Byg investerer op mod 40 mio. kroner i en ny organisationsstrategi, der skal styrke forbundets synlighed og gennemslagskraft ude på arbejdspladserne.
- Vi er ikke så stærkt organiserede på arbejdspladserne, som vi bør være. Mange steder er der hverken overenskomst, tillidsrepræsentant, sikkerhedsrepræsentant eller en faglig klub, og derfor bliver vi usynlige. Nu vil vi offensivt gå ud og sikre os, at der vælges en tillidsrepræsentant og dannes faglige klubber på alle arbejdspladser, siger næstformand Claus Jørgensen til A4.
Planen koster TIB mellem 30 og 40 mio. kroner og målet er at bringe forbundet ned i øjenhøjde. De senere år har man simpelthen ’glemt’ at agere som en fagforening:
- Vi har haft for travlt med at være servicekontor og forsikringsselskab. Nu skal vi i øjenhøjde og ikke bare være et kontor. Vi er nødt til at tænke fagforeningen om, og fra forbundsformanden til det yderste led i organisationen skal alle arbejde med. Vi vil ikke bruge fem flade øre på at lave smart markedsføring på busstoppesteder og være synlige i gadebilledet og gratisaviserne. I stedet for dyre reklamekampagner bruger vi ressourcer på synlighed på de enkelte arbejdspladser, fastslår næstformanden.
TIB er fagforbund for omkring 65.000 medlemmer i byggeriet og træ- og møbelindustrien.
Kilde: Ugebrevet A4