Muligheder i byggeeksport til Kina
Trods den økonomiske krise forventes Kinas byggesektor fortsat at vokse med knapt 10 % om året frem til 2010, og det kan give muligheder for eksport af danske byggevarer.
Hvis de danske byggematerialeproducenter kan tilpasse sig lokale vilkår og stadig opretholde kvalitetskravene, så kan der være gode penge at hente i de kinesiske byer. Det mener i hvert fald Anders Kjøller, som er ansat hos DI i Shanghai:
- Kan man fremstille produkter der indgår i energieffektive løsninger til en nogenlunde konkurrencedygtig pris, så er der et reelt og kæmpe marked, vurderer han over for Erhvervsbladet, og bakkes op af Anne Windfeldt Trolle fra DI Byggematerialer:
- Kina er begyndt at sætte fokus på energiteknologier og der burde der være noget at gøre for de danske byggevareproducenter, siger hun.
For mange danske virksomheder foregår etableringen i Kina gennem agenter eller distributører, men ifølge Anders Kjøller er egen salgsorganisation en nødvendighed:
- Skal man som dansk virksomhed for alvor få hul på markedet kræver det, at man har sin egen repræsentation i Kina. Det kan man f.eks. få gennem vores kontor (Own Man In China) eller gennem etablering af eget selskab. Den centrale pointe er, at du skal have dine egne folk der arbejder målrettet på opbygning af en salg- og distributionsstruktur. Du er nødt til at have folk som kun arbejde for den danske virksomheds interesser, fastslår han.
Kilde: Erhvervsbladet