Rådgivere: Drop de dyre kviklån
Hvis Venstre løber tør for idéer til det regeringsgrundlag, partiet lige nu forhandler om i selskab med Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti, så står Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, klar med hjælp i form af to store ønsker.
- I FRI ser vi for det første gerne, at der i regeringsgrundlaget bliver indskrevet, at der bliver lavet en langsigtet prioritering for kommende infrastrukturprojekter i Danmark. Det er endnu vigtigere i perioder, hvor pengene er få, så man ikke får fejlinvesteret i kortsigtede løsninger eller tager beslutninger om infrastrukturprojekter på et uoplyst grundlag, siger adm. direktør Henrik Garver.
Anlægsloftet skal hæves
Det andet ønske er at hæve anlægsloftet for kommunerne, så de kan få lov til at bruge flere penge på veje og bygninger, der, som FRI’s State of the Nation-rapport 2016 viser, har et stort behov for at blive renoveret.
Disse anlægsprojekter bør gennemføres nuDansk Byggeri har opstillet liste over 10 projekter, der er så rentable, at de fremmer væksten. |
- FRI har talt med kommunerne. De vil gerne investere i deres veje og bygninger. Derfor er det ærgerligt, at vi som samfund tager dyre kviklån i den kommunale infrastruktur, hvor vi udskyder det nødvendige vedligehold. Jo længere kommunerne venter med at reparere vejene, jo dyrere bliver det at løse problemet. I stedet for at tage lån i det kommunale vejnet, bør rammerne ændres, f.eks. ved at hæve anlægsloftet, så der kan investeres mere, end det er muligt i dag. Og i lyset af den lave rente og den aktuelle opbremsning i projekter på anden infrastruktur, bl.a. Togfonden, så er der både råd til det og plads i økonomien i forhold til det samlede offentlige investeringsniveau, siger Henrik Garver.
Få lyspunkter
Han glæder sig over, at der trods alt findes enkelte infrastrukturprojekter på den finanslov, der blev vedtaget i sidste uge. Det gælder en udvidelse af E45 mellem Skanderborg og Aarhus, etablering af ramper på Esbjergmotorvejen samt en bevilling til en forundersøgelse af en havnetunnel i København.
- Regeringen og forligspartierne har valgt at give penge til nogle få, men gode infrastrukturprojekter. Udvidelsen af E45 mellem Skanderborg og Aarhus er tiltrængt og vil, når projektet er færdigt, betyde mindre kø på denne jyske hovedfærdselsåre. I København er en forundersøgelse forhåbentlig det første skridt mod en stærkt tiltrængt havnetunnel eller Østre Ringvej rundt om København. Det vil kunne løsne markant op for trafikken i myldretiden i hovedstaden, hvor den efterhånden står helt stille, siger Henrik Garver.