23948sdkhjf

Aarhus Hovedbanegård skal bygges om

To mulige løsninger er i spil.
Banedanmark er i gang med at undersøge, hvordan Aarhus Hovedbanegård kan blive klar til fremtidens længere og eldrevne tog.

Både Bruuns Bro og Vandrehallen er for lave til, at der er plads til både køreledninger og tog under dem. Derfor har Banedanmark undersøgt to muligheder for at skaffe mere plads mellem skinner og undersiden af henholdsvis broen og vandrehallen.

- Det er Banedanmarks opgave at undersøge de forskellige mulige løsninger. Når vi er færdige med undersøgelserne, vil de forskellige løsninger blive præsenteret for politikerne, som så vil afgøre hvilken løsning, der skal bygges ved Aarhus H, siger sektionschef i Banedanmarks Anlægsudvikling Betina S. Lose.

To muligheder i spil
En mulighed er, at Vandrehallen og Bruuns Bro rives ned for i stedet at opføre en ny vandrehal og en ny Bruuns Bro med større afstand over sporene, som så giver plads til kørestrømsanlægget.

En anden mulighed er, at der afgraves jord hele vejen fra før Bruuns Bro og ind under vandrehallen. Det medfører, at man kan lægge sporerne lavere end i dag og dermed opnå større frihøjde. Samtidig sænkes perronerne, så højden passer til sporene.

Borgerne inddrages
Høringsperioden er netop indledt og strækker sig frem til den 27. november.

Banedanmark afholder i den anledning et borgermøde i Aarhus den 11. oktober klokken 19 på Møllevangsskolen ved Handelshøjskolen, hvor anlægsarbejderne i Aarhus vil blive gennemgået.

- Vi starter nu en offentlig høring, så vi kan få input fra borgere, kommuner og erhvervsdrivende, inden vi præsenterer de mulige løsninger til politikerne. På borgermøderne plejer vi at få en masse gode spørgsmål og mulighed for at forklare projektets påvirkninger, siger Betina S. Lose.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094