23948sdkhjf

Håndværkere sender leasingbiler retur

Færre ansatte giver overskud af varebiler hos flere byggefirmaer. Men det er en kostbar affære at afbryde sine leasingaftaler.
Det er dyrt at løbe fra leasingaftalerne før tid, men alligevel er bygge- og anlægssektoren - der er storforbruger af varebiler - nu begyndt at sende biler retur til forhandlere og leasingselskaber:

- Der er mange, der afbryder midt i en kontrakt i øjeblikket. Hvis du afskediger 10-15 mand, og der typisk er halvanden mand per bil, så kan vi godt forvente at få nogle biler retur, siger Allan Mortensen - salgsdirektør i Jyske Finans - til Børsen.

Han forklarer, at Jyske Finans lige nu bruger en del kræfter på at rådgive kunder om, hvordan de bedst slipper ud af deres leasingkontrakter, og tendensen er, at det er de ældste biler, som afskibes.

Håndværksrådet har ikke nogen anbefalinger til medlemmer, der skal af med leasingbiler. Ifølge cheføkonom Søren Nicolaisen skyldes det dels, at de fleste håndværksvirksomheder stadig har det godt og ikke er skredet til nedskæringer endnu og dels, at der ikke rigtigt kan gives generelle råd:

- Det er en konkret vurdering fra virksomhed til virksomhed. Kontrakterne er vidt forskellige, og nogen knytter risikoen til den, der leaser, mens andre giver mulighed for at aflevere bilen tilbage, uden at det er så dyrt, forklarer han.

Søren Nicolaisen råder virksomhederne til at undersøge alle muligheder og holde leasing op mod et traditionelt køb af varebiler.

Kilde: Børsen

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079