23948sdkhjf

Site Arkitekter tjener penge på de skjulte værdier

Bruttoresultatet er fordoblet og omsætningen tredoblet på tre år.
Tilbage i 2013 ændrede Site Arkitekter sin strategi og begyndte at basere sin arkitektur på bygningens muligheder frem for formen alene.

Da arkitektur opleves indefra, men bedømmes udefra, var det ifølge indehaver og partner, Bo Jeppesen, lidt af et sats at gå ud at fortælle bygherren, at man ville vurderes på mere end blot en flot facade.

Men i dag, tre år senere, er nettoomsætningen vokset til næsten det tredobbelte, mens bruttoresultatet er mere end fordoblet. Det er indehaver og partner, Bo Jeppesen, godt tilfreds med - også selv om resultatet på bundlinjen er gået baglæns fra 2014 til 2015, blandt andet som følge af investeringer i nye lokaler og medarbejdere.

- Det, som i bund og grund har betydet mest for denne udvikling, var, at vi tænkte, at hvis forretningen Site A/S var en opgave, hvordan ville vi så gribe den an. Hvad var det for nogle kompetencer, vi havde i Site, og hvordan kunne vi øge værdien af disse ved at agere anderledes? Det er i princippet det samme, vi søger efter i bygningerne, fortæller Bo Jeppesen om processen.

Og noget må tilgangen til kunderne kunne, for kunderne bliver ved med at vende tilbage:

- Ved at tænke værdiskabende arkitektur og transformere et eksisterende udgangspunkt, har vi fundet en niche, hvor arkitekturen podes med kompetencer som byggeteknisk viden og en økonomisk forståelse, forklarer Bo Jeppesen.

Han understreger, at økonomisk forståelse ikke kun behøver at handle om billigste pris, profitmaksimering og gode nøgletal. Den rigtige idé kan fuldstændig vende op og ned på de økonomiske forudsætninger, så hvad der før var en udgift, kan vise sig at have en reel værdi. Ved at insistere på, at én plus én giver tre og ikke to, identificerer de muligheder, som andre måske overser i processen.

Site oplever, at bygherrerne efterspørger alternative løsninger ved renovering og nybyggeri, som stiller krav til arkitekternes forståelse af form og funktion. Det er ikke nok at kunne skabe et arkitektonisk værk på en bar mark, når de fleste opgaver som oftest bygger videre på noget eksisterende.

Det fundament, som nu er skabt, skal bruges til at udvikle firmaet endnu mere, så den organisation, der er blevet opbygget, kan vise sit værd.

- I 2016 har vi en hel del opgaver, vi afleverer, og vi glæder os til at bruge dem som afsæt for flere opgaver. Men vi kigger også indad endnu en gang og arbejder på en ny strategi for de næste tre år. Vi vil ikke ændre vores arkitektoniske profil med transformation som værdiskabende redskab, men vi vil derimod se, om vi ikke kan udbrede kendskabet til Site Arkitekter yderligere, så væksten fortsætter – eventuelt i samarbejde med andre virksomheder, siger Bo Jeppesen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094