23948sdkhjf

NCC bryder igennem på Østerbro

Efter tre måneder under jorden har tunnelboremaskinen Estrid afsluttet sit arbejde i Københavns undergrund.
Lidt slidte tænder og en rusten overflade er, hvordan Estrid har skiftet udseende efter at have tunneleret cirka 580 meter fra Lautrupkaj ved Svanemølleværket til Johan Svendsens Vej ved Strandvejsskolen på Østerbro i København.

- Det her er et meget vigtigt skridt i at klimasikre Ydre Østerbro. Det er afgørende, at der en vandvej, som kan lede regnvandet ud, fortæller projektleder hos Hofor, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, Kasper Juel-Berg.

Regnvandstunnelen på Østerbro
• Østerbro tunnelen er 580 meter lang.
• Diameter på røret er 2,5 meter.
• Det er Hofor, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, der anlægger tunnelen.
• NCC og SMET Group er entreprenør på projektet.
• Cowi er rådgiver på projektet.
• Det koster over 100 millioner kroner at anlægge tunnelen.
Dermed har forsyningsselskabet, sammen med entreprenørerne NCC og SMET Group, nu banet vej for, at regnvand fra Østerbro kan ledes ud i havet i stedet for at oversvømme bygninger og veje.

Inden tunnelen er helt klar til at transportere regnvand fra boligområder og ud i havet skal der udføres tilslutninger og etableres en mindre tunnel hen mod Carl Nielsens Allé. Men fra sommeren 2016 vil tunnelen fungere og mindske risikoen for oversvømmelser, når der er kraftig regn over Ydre Østerbro.

Hård og forurenet undergrund
Før selve borearbejdet gik i gang, blev der fortaget geologiske undersøgelser, men det er dog aldrig til at sige med sikkerhed, hvad maskinen støder på i undergrunden, og dermed hvordan selve boringen vil gå.

Undervejs er Estrid stødt på hård og forurenet undergrund, men hun har tygget sig gennem alle forhindringer, fortæller Rasmus Rasmussen, projektchef hos NCC.

- Da det aldrig er helt sikkert, hvad vi støder på i undergrunden, borer vi os langsomt og kontrolleret fremad. Undergrunden har været meget varieret, og vi har derfor haft nogle stop undervejs, men vi er kommet godt igennem, siger han.

Der kommer flere tunneler i København
Tunnelen på Østerbro er Hofors første regnvandstunnel i København. Men der er allerede planer om en række lignende tunneler blandt andet på Vesterbro, i Valby og i det nordvestlige København. De er klimasikringens ’motorveje’, som hurtigt kan transportere en stor mængde regnvand væk fra byen.

Sideløbende går Hofor og Københavns Kommune i gang med en række projekter, der skal forsinke regnvandet og lede det hen mod tunnelerne.

Først om 20-30 år er hele klimasikringen af København færdig, men allerede nu har mindre tiltag, som skybrudsriste i veje, vist, at det kan afhjælpe problemerne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111