23948sdkhjf

Asfalt kan erstatte skærver på jernbanen

Et nyt konstruktionsprincip skal sikre en mere effektiv og bæredygtig jernbanedrift ved at optimere Danmarks fremtidige baneinfrastruktur
En velfungerende infrastruktur og god mobilitet er en vigtig forudsætning for vækst i Danmark.

Forbedret mobilitet kræver hurtigere jernbanetrafik, og derfor skal banenettet udbygges til attraktive og moderne løsninger, der hurtigt kan bringe danskere rundt i landet.

I Danmark er jernbaner gennem mere end 100 år konstrueret med spor og sveller, der hviler på et lag af ballastskærver.

Nu skal et nyt forsknings- og udviklingsprojekt, Roads2Rails, undersøge mulighederne for på sigt at kunne erstatte ballastlaget med holdbar asfalt, som er specielt udviklet til formålet.

I takt med, at hastigheden på de danske tog øges, og der kommer flere af dem, bliver slitagen på den skinnebærende konstruktion nemlig væsentligt forøget. Dermed øges behovet for vedligehold.

Projektets mål er at udvikle og introducere nye banekonstruktioner af højere kvalitet og med længere levetid, end det er muligt i dag.

Mere fordelagtig jernbane

Resultatet skal være en jernbane, der er mere fordelagtig set i et totaløkonomisk perspektiv. For med den traditionelle opbygning øges slitagen af ballastskærverne, når skinnerne udsættes for togtrafik med højere hastigheder. Tesen, der arbejdes ud fra, er, at anvendelsen af asfalt i opbygningen vil reducere slitagen på den samlede konstruktion signifikant.

”Anvendelsen af asfalt i opbygningen kan være med til at reducere totalhøjden af den skinnebærende konstruktion, hvilket giver åbenlyse fordele i forbindelse med eksempelvis tunneler. I opbygninger baseret på friktionsmaterialer, som for eksempel bærelagene i den skinnebærende konstruktion, er det essentielt at sikre et lavt vandindhold af hensyn til stabiliteten af disse lag. Den nuværende ballasterede løsning tillader vand at nedsive uhindret til bærelagene, hvilket er uproblematisk i normalsituationen. De fremtidige klimaforandringer kan dog give nogle udfordringer, som i yderste konsekvens kan kræve omfattende dræningsforanstaltninger etableret. Ved at anvende asfalt, lægges der ”låg” på bærelagene, således at vand ikke kan nedsive igennem konstruktionen”, siger faglig leder på Teknologisk Institut Ole Grann Andersson i en pressemeddelelse

Nyt marked

Han fremhæver, at projektet benytter mange bæredygtige løsninger, eksempelvis genbrugsasfalt.

Hvis der udvikles en asfaltløsning, som kan erstatte ballasten i sporet, vil det give grobund for et nyt marked for den danske asfaltindustri og dermed basis for yderligere danske arbejdspladser, såvel som en teknologisk eksportmulighed.

Innovationsfonden har allerede støttet projektet økonomisk.

brahe

Projektet
Projektet, Roads2Rails, vil udvikle en matematisk model til evaluering af nye banekonstruktioners funktion, nedbrydning og sikkerhed, så konsekvenser af forskellige anvendte materialer og opbygninger kan afdækkes.
Samtidig vil projektet udvikle specielle, egnede asfalttyper baseret på genbrugsasfalt. Det asfaltbaserede system vil blive gennemtestet i en specialkonstrueret prøvestand, som simulerer fuldskalabelastning, hvor de gennemførte tests og målinger skal anvendes til validering af den matematiske model.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11