23948sdkhjf

Nobia tjente over en halv milliard i fjor

Salgslykken er vendt, og den multinationale køkkenkoncern vender forrige års underskud.
Færre fabrikker og medarbejdere og øget salg giver pote på bundlinjen for den svenskbaserede køkkengigant Nobia, der ejer danske mærker som HTH, Invita og Uno Form.

Den multinationale koncern er kommet ud af 2015 med et mærkbart bedre resultatet over hele linjen og et overskud på det, der svarer til 665 mio. danske kroner.

Det fremgår af nyt årsregnskab fra koncernen.

For et år siden var resultatet et underskud på et beløb, der svarede til godt 20 millioner danske kroner.

Resultatet tilfredsstiller koncernens øverst chef Morten Falkenberg.

- 2015 øgede Nobias salg som et resultat af organisk vækst, opkøb og positive valutakurseffekter. Bevægelsesmarginalen blev forbedret til 9,3 procent, hvilket er det højeste niveau i selskabets historie, skriver han i årsrapporten fra koncernen.

Han konstaterer også, at et målrettet arbejde med at nedbringe omkostningerne og øge indtjeningen er lykkedes. Nobia er vokset i Storbritannien, og i Norden er forbrugernes købelyst blevet større.

Var det ikke for dyrt rod i køkkenmærket Poggenpohls amerikanske selskab, som har kostet et stort tocifret millionbeløb, kunne resultatet være blevet endnu bedre, anfører Morten Falkenberg i rapporten.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125