23948sdkhjf

Flere danskere klager over håndværkere

Antallet af sager i Byggeriets Ankenævn er steget med 15 procent.
Sidste år løb der 659 klager ind til Byggeriets Ankenævn. Det er en stigning på 15 procent i forhold til 2014.

- Det skyldes formentlig, at der var en del mediefokus, da den nye forbrugerklagelov, der blandt andet udvider forbrugernes klageadgang, trådte i kraft pr. 1. oktober 2015. Flere har ganske enkelt fået øjnene op for, at det er muligt at klage, siger Louise Larsen, sekretariatschef i Byggeriets Ankenævn.

I 77 procent af de sager, hvor der har været afholdt syn og skøn, endte det med medhold eller delvist medhold til forbrugeren, hvilket er nøjagtig samme niveau som året inden. 8 procent af sagerne endte i forlig, mens ankenævnet i 15 procent af sagerne gav håndværkeren ret. Også her er der tale om samme niveau som i 2014.

Der er dog tale om et klart fald, når det handler om klager vedrørende virksomheder, der er gået konkurs eller ophørt. 15 procent af de sager, ankenævnet behandlede i 2015, vedrørte således konkursramte eller ophørte virksomheder. I 2014 var der tale om 21 procent.

En stigning ses i antallet klager over arbejde, der er udført i hovedstadsområdet. Hvor klagerne i det område i 2013 udgjorde 37 procent af de samlede klager, var der i 2015 tale om 42 procent. I resten af landet er der tale om tilbagegang eller samme niveau som tidligere.

- Der er dog ikke tale om, at håndværkere i hovedstadsområdet laver flere fejl, men at det er her, branchen har mest travlt for tiden, siger Louise Larsen.

Trods stigningen nåede antallet af klager i 2015 ikke op på niveauet fra 2013, hvor Byggeriets Ankenævn modtog 668 klager.

Bag Byggeriets Ankenævn står Forbrugerrådet Tænk, Parcelhusejernes Landsforening og Dansk Byggeri. Nævnet blev etableret i 1996, og dets vedtægter er godkendt af Erhvervs- og Vækstministeriet. Nævnet behandler klager over maler-, murer-, tømrer-, snedker-, køkken-, stenhugger-, tække-, kloak-, brolægger-, gulv-, anlægsgartner- og jordarbejde. Klager over leverancer af vinduer, yderdøre og køkkenelementer behandles kun, hvis den virksomhed, der klages over, er medlem af Dansk Byggeri eller på anden vis en del af ankenævnet.

Link til årsrapport fra Byggeriets Klagenævn
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125