Smuldret betonbro udskiftes med bro af plastkomposit
Plastbaserede kompositmaterialer kan blive fremtidens byggematerialer til lette, vedligeholdelsesfrie broer. Nørre Aaby på Fyn udskifter en gammel tæret betonbro med en ny type bro i materialet plastkomposit, populært kaldet glasfiber.
Umiddelbart virker broen over Tunnelvej ikke opsigtsvækkende, men der er tale om en teknologisk set avanceret bro, der ikke nedbrydes af vejrlig og vejsalt samtidig med, at broen kan monteres i løbet af få timer, så trafikken ikke forstyrres.
Den gamle bro var så nedbrudt, at det var for dyrt at renovere den, oplyser ingeniør Lotte Mogensen fra Middelfart Kommune.
- Det var mest økonomisk at installere en ny kompositbro, fordi vi slap for at skulle afspærre området i månedsvis, siger Lotte Mogensen, der er tilfreds med, at broen passer godt ind i miljøet på stedet.
Projektets ingeniør, Peder Fjordhauge fra Vestfyns Arkitekt & Ingeniør kalder det en stor fordel ved den nye type bro, at den kan sænkes på plads med en kran i løbet af få timer, så byggeriet ikke forstyrrer trafikanter og beboere i månedsvis.
- Broen vejer kun 6 tons, hvor en betonbro kan veje op til 120 tons. Det betyder også, at vi samtidig har sparet udgravning af fundamenter i jordvoldene langs siden af vejen, siger Peder Fjordhauge.
Profilerne til broen er fremstillet af producenten af hightech kompositprofiler Middelfart-virksomheden Fiberline Composites. Broen blev efterfølgende samlet hos en af virksomhedens hollandske brobygger-kunder, hvorefter den færdige bro blev læsset på ladet af en lastbil og kørt til Nørre Aaby.
Fiberline Composites forventer, at broer fremstillet af virksomhedens kompositprofiler i de kommende år vil vinde frem over hele Europa, hvor mange nedslidte broer over veje og jernbaner trænger til at blive udskiftet.
Kilde: Fiberline Composites