Optimera lancerer nyt forretningskoncept
Salgskontorer uden lagre, men med showrooms og professionel rådgivning skal håndtere det stigende antal online og telefoniske varebestillinger på byggepladsleverancer
Materialerne bliver i stedet for leveret på byggepladsen om morgenen inden kl. 7.
Det er hovedprincipperne i Optimeras nye forretningskoncept, som både tilgodeser håndværkernes behov for en lokal sparringspartner og samtidig tager højde for, at et stigende antal håndværkere bestiller deres varer på byggepladsen, kontoret eller hjemmefra efter fyraften.
- I løbet af få år har indkøbsmønstrene i byggebranchen ændret sig markant. Flere og flere håndværkere har behov for at bestille deres byggematerialer online eller på telefonen for at spare tid. Derfor er behovet for lokale byggecentre med store lagerbeholdninger faldende. Samtidig må vi også erkende, at alt ikke kan foregå virtuelt. Håndværkerne har brug et fysisk sted i lokalområdet, hvor de kan få rådgivning og se på byggematerialerne eventuelt sammen med deres kunde. Vores nye forretningskoncept bygger bro mellem de to behov, siger salgschef Jakob Wester Glintborg, som har ansvar for det nye forretningskoncept.
Ideen med de ”lagerfri” salgskontorer spiller en hovedrolle i Optimeras vækststrategi. Optimera skal have flere nåle på landkortet, men uden at omkostningerne løber løbsk.
De nuværende 15 traditionelle byggecentre på landsplan røres der ikke ved. De suppleres af de nye salgskontorer, som efter planen sigter mod dynamiske vækstområder.
- Vi har ingen ambitioner om at have 70 forretninger med tilhørende lagre rundt omkring i landet. Det hører en anden tid til og er enormt omkostningstungt. Salgskontorerne er væsentlig mere rentable, og vi kan åbne nye hurtigere og nemmere. Fra vores nyligt udbyggede centrallager i Randers sørger vi for, at materialerne står klar på byggepladsen, når håndværkerne møder ind, og hvis de mangler noget i løbet af dagen, kan vi levere inden for en time, siger Jakob Wester Glintborg.
Optimera har sammen med søsterselskabet VVS-grossisten Brødrene Dahl investeret i et høj-effektivt centrallager i Randers. Lageret er hjørnestenen i et meget effektivt logistikkoncept, som betyder, at håndværkerne kan bestille deres varer online og telefonisk dagen i forvejen og modtage leverancen næste morgen.