23948sdkhjf

Derfor tyvstarter japanske supertoiletter i Danmark

Salget af Toto-toiletter brød den danske millionmur i år. Mange år før det skulle være sket.
Den japanske gigant inden for højteknologiske supertoiletter, Toto, er tyvstartet på det danske marked med 10-15 år.

Det gætter den dansk-tyske VVS-agent Lindgreen & Cordes, som drives fra et kontor i Harreslev ved Flensborg lige syd for grænsen. Fra adressen i Sydslesvig markedsfører det danskejede firma produkterne fra Toto, som er verdens største toiletproducent med over 40 millioner solgte klosetter.

Og 2015 har været et succesår for Toto-salget i Danmark for Lindgreen & Cordes, og omsætningen er i år blevet flerdoblet. Direktør Olaf Lindgreen ønsker ikke at røbe, hvad omsætningen hidtil har været i kroner i 2015, men han oplyser, at salget i år er nået op i en millionomsætning.

Og han tror, at det kun har ladet sig gøre, fordi de japanske produkter er kommet ind i Danmark via Tyskland, hvor Toto har en salgsstrategi og har gjort fremstød. Den japanske producent med næsten 28.000 ansatte, rullede sig først ud i Nordamerika, og først længe efter tog Toto hul på de store europæiske lande.

- Jeg tvivler på, vi kunne have handlet med dem, hvis vi var et selskab i Danmark, og jeg vil tro, at der var gået 10-15 år, før de havde taget fat på mindre europæiske lande som Danmark, siger han til Building Supply.

I Danmark har Lindgreen & Cordes bevidst valgt at satse på salg via VVS-installatører og deres udstillinger. I Tyskland findes der to internetgiganter, som sælger VVS-artikler, og Toto holder sig fra disse markeder. Det samme vil Lindgreen & Cordes bestræbe sig på i Danmark: Salg igennem billiggrossister på web skal undgås.

- For os er det et salgsargument over for installatørerne. De oplever, at folk kommer i deres udstillinger for at lade sig rådgive, og samtidig står kunderne klar med en ipad for at se, hvor billigt det kan købes på nettet. Det er installatørerne trætte af, når de har udgifter til at rådgive og udstille, siger han.

Salget skal altså foregå, hvor rådene gives. Blandt andet også fordi, at det er videnstunge produkter, som adskiller sig fra standarden. Derfor har strategien har givet pote, tror han.

- Da vi startede for tre år siden kunne vi dårligt få lov til at komme nogen steder og fortælle om vores produkt. Nu bliver vi ringet op.

Toto er en af flere aktører på det danske marked, som vil slå igennem med højteknologiske supertoiletter. Tyske mærker som Geberit og Duravit satser også på, at avancerede toiletter vil slå igennem i Danmark.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219