Porte og døre til BIG Shopping
Et shoppingcenter på 44.000 kvm kræver en tilsvarende stor portløsning
3
Billeder
Hörmanns gangdøre leveres som standard uden trin. Tunge løft undgås og medarbejderen snubler ikke, når dørtrinet er fjernet. Palleløftere, værktøjsvogne og papkasser ransporteres hurtigt og nemt ind og ud af porten
Det er bygherren NPV A/S, der har handlet stort ind hos Hörmann. Ordren lyder på ledhejseporte, brandskydeporte, hurtigrulleporte, læsseramper og ståldøre i stort antal. Et shoppingcenter på 44.000 kvm kræver en tilsvarende stor portløsning. Dels for at lukke byggeriet af udvendigt og dels for at opfylde butikkernes krav om effektiv varelevering og brandsikkerhed.
Udvendig portløsning
De fleste porte måler 3x3 meter. Et sted var der behov for en maxiport på 6x5 meter for at skjule to containere.
”Det giver en flot facade, at containerne ikke ses udefra. Og ved at parkere containerne i porten kan personalet nemt komme af med affald. Desuden kan lastbilen køre helt hen til porten for at hente eller levere containeren. Vi kan inden for kort tid levere selv meget store porte, da disse er en fast del af Hörmanns standardprogram”, fortæller Lars Mikkelsen, salgskonsulent for Hörmann Danmark AS.
Alle porte er stålkonstruktioner af typen Hörmann SPU F42, som er robuste og energibesparende. De 42 mm højisolerede portsektioner holder på varmen. Portene er leveret med gangdør og som standard leveres disse uden dørtrin, hvilket sikrer, at butikspersonalet hurtigt og nemt kan bevæge sig ind og ud af porten. Gangdøren er desuden godkendt som flugtvej i tilfælde af brand.
”Mange af de udvendige døre og porte hos BIG er forskellige i størrelse og udformning, for at passe til butikkernes individuelle behov. Alligevel har facaden et ensartet og flot udtryk. Alle stålporte, døre og indfatninger er malet i sort og spiller flot sammen med den grå bygning”, fortæller Lars Mikkelsen.
Pålidelige læsseramper
Hörmann har monteret hydrauliske læsseramper af typen HTL 2. Læsserampen fungerer med teleskopnæb, der fremføres og danner en stabil læssebro ved af- og pålæsning. Næbbet opereres præcist med en fjernstyring, der placerer fremføringen nøjagtigt og kontrolleret på læssefladen. Forskellen mellem køretøj og læsserampe udlignes nøjagtigt og på den måde kan varerne køres ind eller ud af lastbilen med én enkelt vandret bevægelse.
Læsserampens stabile platform udligner desuden uden problemer lastbilens hældning til siderne, selv ved ujævn belastning. Hydraulikken består af 2 løftecylindre samt en cylinder til læben.
”Vi har forsynet begge cylindre med automatiske nødstop-ventiler, der sikrer, at læssebroen ikke styrter ned, hvis lastbilen kører mens man er i gang med at læsse varer”, fortæller Lars Mikkelsen.