Her navnet på Sønderborgs nye storhotel
Se flere billeder af det kommende hotel i Sønderborg, hvis navn blev offentliggjort fredag af Peter Mads Clausen.
Læs også: Første spadestik på nyt storhotel
- Als er inkorporeret i mange af navnene på de mange nye projekter i regionen. Med Alsie Express flyver man direkte fra København til Sønderborg. Forskerparken og koncertsalen, hvor også Sønderjyllands Symfoniorkester holder til, har navnet Alsion. Det nye hotel ligger direkte ved Alssund. Derfor var det helt naturligt, at navnet skulle indeholde noget med ’Als’, som vi gerne ser bliver synonymet for en landsdel i udvikling, siger Peter Mads Clausen.
Naturen og blomsten Alsike er inspiration
For Henning Larsen Architects, som står bag byggeriet på havnefronten, har Sønderborgs landskab og beliggenhed ved Alssund været én af inspirationskilderne til byggeriets form og arkitektur.
- Naturen spiller en central rolle for byggeriet, ligesom naturen spiller en vigtig rolle for hele regionen. I den omkringliggende natur findes blomsten Alsike Kløver i hvide og rødlige nuancer, der vokser på marker, enge og vejsider. Ligesom Alsiken, bliver byggeriet højt og rankt, og med det nye hotel får Als og Sønderborg en ny blomst med stærke, nordiske rødder, som vil være med til at pryde byen, siger Peter Mads Clausen.
Ambition om international opmærksomhed
Fra Sønderborg er Tyskland kun 30 minutters kørsel væk. Men det er ikke kun de tyske turister, som hotellet satser på at tiltrække. Ambitionen med byggeriet er at skabe et internationalt business- og konferencehotel, hvor gæster fra hele verden kan nyde spa, madoplevelser og den storslåede udsigt fra hotellets øvre etager.
Læs også: Sønderborg bygger hotel til 600 millioner
- Vi håber, at vi med hotellets høje kvalitet og store kapacitet kan tiltrække større, internationale konferencer og events til Sønderborg. Sønderborg har gennem Project Zero en målsætning om at være energineutralt i 2029. Klimaambitionerne tiltrækker allerede global opmærksomhed og gæster til Danfoss, og med hotelprojektets fokus på energioptimering, håber vi, at Alsik bliver endnu et trækplaster for international turisme, siger Per Have, direktør i Bitten og Mads Clausens Fond.
Peter Mads Clausen fortæller:
- Navnet Alsik linker sig til regionen og den udvikling, som Als har oplevet i den seneste tid. Navnet fortæller, hvor hotellet er født, hører til og altid vil være. Men hotellets sigtelinjer fra udkigsplatformen peger også længere ud i verden - helt fra Dybbøl Mølle til Kiel. Vi håber, at Alsik Sønderborg kan være med til at sætte Als på kortet - også uden for landets grænser.