Frivillig nøgletalsordning har værdi for byggeriet
Lund & Staun-direktør giver tre gode grunde til, hvorfor byggebranchen bør holde fast i at evaluere med nøgletal.
Argumenterne for beslutningen kommer fra konsulentfirmaet DAMVADs rapport fra juli 2014, som viser, at cirka halvdelen af 186 adspurgte entreprenørvirksomheder ikke mener, at ordningen reducerer fejl og mangler samt arbejdsulykker og forsinkelser.
Det er blandt andet på baggrund af disse tilkendegivelser fra branchen selv, at regeringen har valgt at afskaffe den lovpligtige ordning for – som det hedder i et høringsbrev fra maj 2015 – at ” lette de administrative byrder for virksomhederne og bygherrerne… ”.
Men samtidig viser selv samme undersøgelse, at tæt på en tredjedel – i alt 55 virksomheder – faktisk anvender nøgletallene i interne læringsprocesser for at øge kvaliteten og effektiviteten, og næsten lige så mange har gennemført ændringer på baggrund af ordningen. Så måske mister vi noget værdifuldt for branchen ved blot at glemme alt om ordningen?
Det er op til branchen selv
Hvorom alting er, så ligger bolden hos byggebranchen.
Kan der videreføres en evalueringsordning, som skaber samme værdi for virksomheder, der allerede har brugt evaluering som organisationsudvikling – og kan systemet justeres, så dem, der ikke har, finder det interessant at kaste sig ud i det?
Hos Lund & Staun har vi gennem de seneste år arbejdet med evaluering som løftestang i organisationsudviklingen, og i det følgende har vi samlet tre grunde til, at vi ser en værdi i at fortsætte med det:
1. Evaluering kan være dialogværktøj i byggefasen
I stedet for, at en evaluering kun handler om karaktergivning ved projektafslutningen, har vi bredt den ud til et redskab, som sætter fokus på bygherres forventninger fra start til slut. Vi har dermed taget fat på evalueringen allerede før byggestart og spurgt ind til, hvad bygherre ser som værdifuldt. Dette har ført til gode indledende snakke om, hvad der giver værdi, og ved at anvende ordningen som struktur sikrer vi, at det ikke blot bliver en snak om løst og fast.Ved også at følge op undervejs – hvilken karakter ligger vi eksempelvis på lige nu, og hvad skal der eventuelt til for, at vi løfter os – bliver evalueringen en metode til at sætte de rigtige mål, og til at sikre, at vi når dem.
2. En udvidelse af målgruppen giver viden om nye områder
Foruden, at vi har evalueret nogle af vores store byggeopgaver for eksempelvis virksomheder, har vi arbejdet systematisk med evaluering af selv helt små opgaver for vores mange privatkunder. Gennem konkrete spørgsmål har vi fået mere at vide om, hvad der giver værdi for kunderne, og hvordan markedet oplever vores virksomhed. Ved netop at sætte fokus på mange små opgaver i stedet for kun få store har vi fået et bredere indblik.
3. Intern opfølgning hæver niveauet til næste gang
Dårlige evalueringer (det sker for alle) skal ikke gemmes væk, og de gode skal ikke blot rammes ind. Det er under det interne arbejde med resultatet af en evaluering, at den egentlige læring ligger – uanset om man har fået gode eller dårlige karakterer. Ved at udveksle erfaringer på baggrund af evalueringerne blandt vores projekt- og entrepriseledere, sikrer vi, at det ikke handler om personer, men om, hvordan vi som virksomhed kan blive bedre.
Michael Lund er administrerende direktør i Lund & Staun og har desuden været formand for Dansk Byggeris træsektion siden 2010.