Nye togsignaler er forsinket
Banedanmark erkender, at den oprindelige tidsplan var "aggressiv".
- Vi havde aftalt en mere aggressiv tidsplan for ibrugtagning af de første strækninger med vores leverandører på fjernbanen, end forudsat i vores politisk godkendte mandat, siger Morten Søndergaard nu, direktør for Banedanmarks signalprogram.
- Vi har undervejs måttet erkende, at disse tidsplaner har været optimistiske på grund af forsinkede leverancer, programmets store kompleksitet og en mere omfattende godkendelsesproces efter et nyt EU-direktiv. Vi har derfor revideret vores planlægning, så vi tager det nye signalsystem i brug mellem Hillerød og Jægersborg et år senere end oprindelig aftalt i kontrakten med leverandøren. Den nye plan er fortsat indenfor den politisk besluttede tidsplan.
Erfaringerne med afprøvningsforløb og systemgodkendelse på S-banen skal nu overføres til arbejdet med at indføre det nye ERTMS-system på fjernbanen. Det betyder, at Banedanmark justerer tidsplanerne for at tage systemet i brug på de første strækninger henholdsvis Frederikshavn-Langå i Vestdanmark og strækningen Roskilde-Køge-Næstved i øst. Begge strækninger inddeles i to etaper.
- Vores vurdering er, at det vil gøre planerne mere robuste, og ikke mindst vil de risici, der kan være for at forstyrre driften, når vi tager et nyt signalsystem i brug, være mindre, siger Morten Søndergaard.
Det større afprøvningsforløb og de omfattende systemgodkendelser skal alene foregå på de første strækninger - de såkaldte Early Deployment strækninger. Herefter vil vi kunne implementere systemerne på de øvrige strækninger i en væsentlig hurtigere takt, fortæller han.
Banedanmark har leverandørerne Siemens på S-banen, Thales-Strukton i Vestdanmark og Alstom i Østdanmark og til ombordudstyr til togene. Sammen skal aktørerne revidere den samlede udrulningsplan, så den tilrettelægges med hensyn til øvrige store arbejder, der sker på jernbanerne i de kommende år.