Budrunde afsluttet på ny Masnedsundbro
Et stykke af jernbanens 'Fugleflugtsrute' København-Hamborg skal styrkes med ny togbro over Masnedsund.
Budrunden sluttede ved udgangen af september, og Banedanmark har klare idéer om, hvordan den skal tage sig ud.
- Vi lægger op til en bro med samme antal bropiller, som den eksisterende. Det bliver en fast bro højst sandsynligvis af beton, men stål er også en mulighed. Der kommer støjskærm hele vejen henover, siger Klaus Studstrup Jørgensen, som er anlægschef.
Den nuværende jernbaneforbindelse over Masnedsund er skruet direkte fast til Masnedsundbroen, som blev opført i 1937, og det forstærker vibrationerne fra togene og skaber støj. På den nye bro skal banen lægges på normal vis med skinner og sveller, og det skal mindske støjen.
Når den nye jernbanebro over Masnedsund står klar, vil den gamle Masnedsundbro, som togene i forvejen deler med bilerne, blive udelukkende til biltrafik.
Masnedø forbindes til Falster af Storstrømsbroen, så jernbaneforbindelsen er en del af strækningen København-Hamborg.