Aarhus Ø skal være en ø
Der skal graves en kanal, som adskiller byens nye havnebydel fra "fastlandet"
Et af projetkterne omfatter en vandkanal, som skal forløbe parallelt med Kystvejen. Kanalen kommer til at adskille havneopfyldningen fra "fastlandet" - den gamle Aarhus by. Dermed bliver Aarhus Ø faktisk en ø - omend en kunstig en af slagsen.
Derudover skal Bernhard Jensens Boulevard i Aarhus Ø forlænges, så den strækker sig fra Nørreport og til Jette Tikøbs Plads i den nordøstlige ende af havneopfyldningen, og der skal etableres cykel- og gangsti.
Anlægsarbejderne vil i perioder betyde ændringer, som påvirker trafikken og vil kræve tålmodighed fra bilister, cyklister og fodgængere. Der vil også periodevis forekomme støjgener. Teknik og Miljø har i samarbejde med tilknyttede rådgivere udarbejdet drejebøger for afvikling af trafikken, og disse er blevet drøftet med centrale aktører i området, bl.a. Mols-Linien, AffaldVarme, Letbaneselskabet og Aarhus Havn. Planerne tager højde for, at der skal foregå store, komplekse arbejder i områder med eksisterende veje, hvor trafik, erhverv og borgere skal kunne fungere og leve på samme tid.
- Jeg er glad for, at projekterne sættes i gang nu, så vi kan have de store linjer på plads, når byen som Europæisk Kulturhovedstad byder velkommen til mange gæster i 2017. Havnepladsen i inderhavnen vil blive forbundet med Risskoven via den rekreative forbin-delse, så man blandt andet vil kunne cykle sikkert under Nørreportkrydset og dyppe fød-derne i vandet ved det nye havnebassin ved Østbanetorvet, siger teknik- og miljørådmand i Aarhus Kommune Kristian Würtz.