Dansk Byggeri: Offentlige myndigheder er ikke gode betalere
Det er ikke nemt at få penge ud af de offentlige kasser. Det mener langt hovedparten af de danske entreprenør- og håndværkervirksomheder. Tre ud af fire virksomheder har problemer med at få den offentlige kunde til at betale til tiden.
Samlet set er den offentlige sektor bygge- og anlægsbranchens største kunde og for mange entreprenører og håndværkere en kunde, som en stor del af omsætningen er bundet op på. Det kan betyde, at virksomhederne holder sig en smule tilbage som kreditor.
Dog viser Dansk Byggeris nye undersøgelse om den offentlige sektors villighed til at betale til tiden, at to ud af tre virksomheder trods alt rykker for betalingen. Men det er ikke ensbetydende med, at virksomhederne også opkræver renter for de overskredne betalingsfrister.
- Knap 80 % af virksomhederne opkræver ikke renter, når de offentlige myndigheder overskrider en betalingsfrist, selvom mere end halvdelen af disse virksomheder faktisk har en fast rentesats eller procentandel, de anvender overfor betalere, som overskrider betalingsfristen, fortæller projektchef Jørn Jensen, Dansk Byggeri.
Han mener, at årsagen til den manglende rentetilskrivning skal findes i, at virksomhederne fra tidligere erfaringer ved, at det offentlige alligevel ikke betaler renterne. Det bekræfter de fleste virksomheder, når de bliver spurgt, om de opkræver renter fra det offentlige ved overskredne betalingsfrister.
En virksomhed på Sjælland konstaterer i undersøgelsen:
- Nej - vi får dem ikke alligevel. Det giver bare ekstra arbejde herfra.
En anden virksomhed svarer til spørgsmålet, om de opkræver renter, når det offentlige overskrider betalingsfristen:
- Nej! De siger, at de ikke har nogen rentebetalingskonto! Kan vi andre sige det?
- Problemet er ikke regionalt eller myndighedsspecifikt. 70 % af virksomhederne oplever, at det er et generelt problem blandt de offentlige myndigheder, at der ikke betales til tiden. Problemet er heller ikke nyt, men de fleste virksomheder mener, at det er blevet værre efter indførslen af elektronisk fakturering den 1. februar 2005.
Den gennemførte Strukturreform fra januar 2007 har også bidraget til at gøre problemet værre, men ikke i samme grad som indførslen af elektronisk fakturering. ”Kun” 47 % af virksomhederne, angiver, at gennemførslen af Strukturreformen har bidraget til at gøre problemet værre.
- Analysen bekræfter derfor kun vores værste anelser og viser, at der er så meget desto mere behov for den aktion ”de offentlige myndigheder som gode betalere”, som Dansk Byggeri har iværksat her i februar måned 2008, slutter Jørn Jensen.
Kilde: Dansk Byggeri - www.danskbyggeri.dk