Danskerne gør-det-selv som aldrig før
Byggemarkederne har travlt med at servicere de danske gør-det-selv-folk. Nye tal fra Gallup viser, at 85 procent af den danske befolkning over 12 år er vilde med gør-det- selv-arbejde.
En ny undersøgelse fra Gallup viser, at godt 3,9 millioner danskere, ligeligt fordelt mellem mænd og kvinder, i større eller mindre grad er interesserede i gør det selv-arbejde. Det svarer til, at 85 procent af danskerne over 12 år er interesseret i alt fra mindre reparationer til store gør det selv-projekter, hvilket er en stigning på otte procent siden 2004, hvor tallet var 79 procent.
Livsstilsekspert Henrik Byager er overbevist om, at danskerne i fremtiden vil have et stigende behov for at udføre egne håndværksprojekter.
- Den måde, vi indretter vores liv på og udstyrer os selv med materielle goder, teknologi og strømlinede produkter, skaber samtidig et andet behov. Det drejer sig om personliggørelse og om at skabe noget unikt, som differentierer os fra naboen. Gør det selv-arbejde får dermed en særlig værdi for danskerne, når de skal definere sig selv, forklarer livsstilseksperten.
Mange par gør-det-selv
En af de største gør-det-selv-grupper er ifølge Gallup gifte og samlevende, hvor 92 procent er interesserede i gør-det-selv-arbejde.
- Det er først, når man er etableret, at gør-det-selv-arbejdet bliver rigtigt interessant. Hjemmet er rammerne for voksenlivet, og vi iscenesætter disse rammer blandt andet gennem gør-det-selv-arbejde. Jeg er overbevist om, at vi vil se et stigende behov blandt danskerne for at gøre det selv i fremtiden inden for alt fra små hyggeopgaver til store håndværksmæssige gør det selv-projekter, vurderer Henrik Byager.
Travle byggevarehuse
De mange gør-det-selv-danskere stiller større krav til de store byggevarehuse som BAUHAUS, hvor man også mærker det stigende antal gør det selv-danskere.
- Det er både semi-professionelle og helt grønne gør-det-selv-folk, der kaster sig ud i alt fra små opgaver til store projekter. Danskerne er blevet mere modige, hvad angår gør-det-selv-projekter, forklarer Palle Johansen, salgschef for BAUHAUS Danmark, og fortsætter:
- Kundernes spørgsmål er blevet mere komplekse, i takt med at interessen for gør-det-selv-projekter er steget. Vi rådgiver om hele projekter, så kunden får de rette produkter, værktøjer og viden til at løse deres gør-det-selv-projekter. Det er ikke længere nok bare at sælge gipsplader. Vi skal sikre os, at vores gør-det-selv-kunder har de rette produkter til at gennemføre hele projektet.
BAUHAUS har opstillet standere med 200 tips til gør-det-selv-folket om alt fra mindre reparationer til store projekter, så kunderne kan blive inspireret til at gøre det selv. Desuden holder varehusene jævnligt kursusaftner, hvor interesserede kan lære alt fra at samle en stikdåse til at lægge fliser.
Kilde: BAUHAUS