23948sdkhjf

Knuste bunkere bruges som cykelsti

Beton fra knuste bunkere fra Vestkysten bliver nu brugt som underlag for en cykelsti mellem Harboøre og Thyborøn.
Det meste af cykelstien bliver også støbt i beton, da beton er mere modstandsdygtigt over for planten havtorn. Det skriver

​En helt anderledes cykelsti ser snart dagens lys i Vestjylland. Mellem Harboøre og Thyborøn bygger Vejdirektoratet nemlig en cykelsti, som i stedet for at blive anlagt på grus, nu bliver anlagt på knust beton fra nedbrudte bunkere fra 2. Verdenskrig.

Vejdirektoratet har i et samarbejde med Lemvig Kommune og Kystdirektoratet fundet på at gøre nytte af de store bunkere. Bunkerne skulle alligevel brydes ned og fjernes, da vejr og vind havde gjort dem farlige for besøgende på kysten, fortæller projektleder i Vejdirektoratet, Annette Jørgensen.

- Knust beton er glimrende materiale at bygge en cykelsti på. Og vi er glade for, at bunkerne nu kan bruges til noget fornuftigt, siger hun.

Det knuste beton fra bunkerne skulle ellers deponeres, hvis ikke det kunne bruges til noget andet - fx indbygning - som i Vejdirektoratets cykelsti. Og ved at bruge de knuste bunkere sparer Vejdirektoratet naturressourcer i form af grus.

- Vi får noget fint byggemateriale, Kystdirektoratet kommer af med de knuste bunkere, vi sparer naturressourcer og cyklisterne får en trafiksikker cykelsti, så vi er glade i Vejdirektoratet," siger Annette Jørgensen, der sagtens kan forestille sig at bruge knuste bunkere i andre projekter, hvis det bliver relevant.

Også i Kystdirektoratet er de glade for ordningen.

- Det er en win-win løsning, hvor de farlige bunkere kommer væk fra kysten, og hvor noget af det nedbrudte materiale nu bliver brugt til en nyttig cykelsti. Genbrug på som dette, er et godt eksempel på, at affald bliver set som en ressource, siger afdelingschef i Kystdirektoratet, Hans Erik Cutoi-Toft.

Vejdirektoratet bruger omkring 2000 tons beton fra bunkere under cykelstien og sparer derfor i omegnen af samme mængde grus.

Omkring seks kilometer af cykelstiens otte kilometer bliver også helt utraditionelt støbt i beton. Harboøre Tange er kendt for at huse planten havtorn, som bliver kaldt "nordens citron" i det nordiske køkken på grund af sine karakteristiske syrlige, orange bær. Men ud over at smage godt er planten også berygtet for sin evne til hurtigt at ødelægge asfalt.

- Vi bygger det meste af cykelstien i beton, da havtorn simpelthen ødelægger asfalt på kort tid, forklarer Annette Jørgensen, der forsikrer, at cykelturen nok skal blive lige så komfortabel på beton som på asfalt.

Vejdirektoratet sætter nu gang i arbejdet
Planlægningen af cykelstien mellem Harboøre og Thyborøn har stået på gennem flere år. Nu er projektet efter miljøscreening og andre undersøgelser på strækningen kommet så langt, at arbejdet med at anlægge stien kan begynde.

Det er entreprenørfirmaet Thy Entreprenør og Miljøteknik, der skal bygge cykelstien for Vejdirektoratet. Entreprenøren starter arbejdet i kommende uge, og Vejdirektoratet forventer, at cykelstien er færdigbygget sidst på året.

Fakta:
Kystdirektoratet fik i 2013 en bevilling til et projekt sammen med en række vestjyske kommuner, heriblandt Lemvig Kommune, om at fjerne de 120 farligste bunkere på Vestkysten. Bunkernes armeringsjern stikker ud af den aldrende beton og er til fare for badegæsterne. De 120 bunkere er nu næsten fjernet. Der er omkring 600 bunkere i alt på Vestkysten.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08