23948sdkhjf

Stenex vil være markedsleder på natursten

Det Kongelige Teaters operahus har det. Den Sorte Diamant er det. Universiteter, forskningscentre, banker, virksomheder og private vælger det. Facadeløsninger, udendørsbelægninger, vægge, gulve og bordplader i natursten fra virksomheden Stenex.
Referencelisten er guldrandet og løber 25 år tilbage i tiden.

Indtil for omkring et år siden var Stenex fem uafhængige virksomheder - Frihavnens Marmorværk & Stenhuggeri, Brdr. Kofoed A/S, Nørresundby Stenhuggeri, Danske Stenhuggerier BYG og Sønderborg Stenhuggeri. Indehaveren af Danske Stenhuggerier, Carsten Christensen, har de senere år opkøbt virksomheder ud fra strategien om at blive landsdækkende og på sigt også at satse på eksport af løsninger til byggeriet.

Bedre aftaler gør alle mere konkurrencedygtige
Adm. direktør Flemming Kielgast udfolder strategien, hvor målet er at være markedsleder i år 2010.

- Med den størrelse vi har nu, kan vi lave bedre indkøbsaftaler, som øger både kundernes og vores egen konkurrencedygtighed.

- Vi arbejder på langvarige kontrakter med leverandører. Aftaler, der udover pris og leveringstid også omfatter fx miljøforhold.

No Risc - ny kundeservice
Også service vil inden for det næste halve år få mere opmærksomhed. Han forklarer: "Vi udvider begrebet 'No Risc' - der er teams, som kører rundt til slutkunder for køkkenleverandører og byggemarkeder i hele landet. No Risc-teamet kan måle op og monterer produktet, så vores kunder minimerer deres risiko i projektet."

Stenex vil, ifølge direktøren, desuden gerne i tættere dialog med kunder, der har brug for specielle standardprodukter fx for at skærpe deres konkurrenceevne.

- Vi vil gerne udarbejde standardkoncepter sammen med kunderne for at holde prisen nede, men vi vil selvfølgelig også altid lave de individuelle løsninger, som vi er så kendte for.

Øget fokus på effektivisering
Fusionen har internt betydet nye arbejdsrutiner. Kunder og samarbejdspartnere vil fremover blive mødt af faste kontaktpersoner. I produktionen arbejdes der i specialiserede grupper, fx er der etableret en bordpladegruppe for at styrke spidskompetencerne og effektivisere produktionen.

Show rooms i hele landet
Dertil kommer en øget indsats på salg og markedsføringssiden - blandt andet i kraft af show rooms rundt i hele landet, der skal vise kunderne de helt specielle produkter og muligheder med natursten. Det er også her, man bliver rådgivet og vejledt af folk med specialviden.

- Via denne effektivisering, opsøgende salg og øget fokus på markedsføring forventer vi en betydelig vækst de næste to år og en titel som markedsførende i år 2010, slutter han.

Store potentialer
Stenex ser et stort potentiale på Sjælland samt i landets største byer. På sigt er planen tillige at gå ind på det nordtyske og svenske marked - så endnu flere kan få glæde af det tidløse naturprodukt, som i bearbejdet form i dag pryder flere af landets stolte bygninger.

Kilde: Stenex A/S

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125