23948sdkhjf

Danmark skal have veje og jernbaner i verdensklasse

Infrastrukturkommissionen offentliggjorde i sidste uge sine anbefalinger til de nødvendige investeringer i infrastruktur frem til 2030.
DI er enig med kommissionen i nødvendigheden af store investeringer i et løft af vejnet og bane herhjemme. Det er også positivt, at kommissionen samtidig anbefaler politikerne at bruge pengene der, hvor problemerne med at komme frem er størst, nemlig i Hovedstaden, Trekantsområdet og Østjylland.

- Kommissionen har med sine seks fokusområder klart illustreret, at vi i de kommende år må sikre, at den danske trafikale infrastruktur kommer op på højeste internationale standard af hensyn til både virksomhederne og deres medarbejdere. Danmark skal være et attraktivt land at virke i, og det forudsætter en robust trafikal infrastruktur, som sikrer, at varer og medarbejdere nemt kan bevæge sig både inden for og ud over landets grænser, siger direktør Kim Graugaard, DI, der har deltaget i kommissionens arbejde.

- I sine prioriteringer har kommissionen været meget klar. Flere steder er manglen på fremkommelighed på både vej og bane så stor, at sættes der ikke hurtigt ind, vil problemerne vokse hastigt og blive endnu værre i de kommende år. Det vil få alvorlige konsekvenser for en smidig transport af arbejdskraft og varer og dermed også for den økonomiske vækst, hvis vi ikke handler snarest, siger Kim Graugaard.

Kommissionens arbejde er ifølge DI's vurdering dog kun første skridt på vejen mod en internationalt konkurrencedygtig infrastruktur.

- Næste skridt er at sikre, at ambitionerne i en kommende statslig investeringsplan bliver store, når Folketinget og regeringen skal omsætte Infrastrukturkommissionens anbefalinger til konkret handling, påpeger DI-direktøren.

- I det omfang, at der ikke kan skaffes tilstrækkelig statslig finansiering til udbygning af infrastrukturen, må der ses på alternative finansieringsmuligheder. Det kan for eksempel dreje sig om privat medfinansiering og brugerbetaling på visse nyanlæg, som det blandt andet kendes fra etableringen af Storebælts- og Øresundsforbindelserne og den kommende Femern-forbindelse. Derimod er DI modstander af egentlige vejafgifter, siger Kim Graugaard.

Kilde: Dansk Industri - www.di.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172