23948sdkhjf

Ny komprimeringsmetode redder ruin under jernbane

I Svendborg skal en ny jernbane anlægges oven på et gammelt kloster, der senere skal graves ud af arkæologer. Det har stillet krav til de komprimeringsmetoder, man har anvendt.
Den store klosterruin i Svendborg dukkede op, da Banedanmark i maj gik i gang med at renovere spor på stationsområdet i Svendborg. Det har fået sporarbejdet til at ligge stille indtil oktober, hvor arkæologerne blev færdige med at undersøge ruinen, der indeholdt søjler, vægge og andre ukendte bygningsdele.

Banedanmark og arkæologerne er blevet enige om at anlægge sporene således, at man nemt kan komme til ruinen i forbindelse med en udgravning.

- Nu forsøger vi med en metode, hvor vi putter cementstabiliseret sand ind, efter at vi først overfladebehandler fundene med bentonit, en slags ler, som danner en hinde, så vi undgår, at det cementstabiliserede grus klistrer fast til de gamle vægge og søjler, forklarer projektleder Marianne Rasmussen fra Banedanmark.

Cementindholdet i blandingen er lavt, og derfor ret porøs, så sandet er relativt let at spule væk, når arkæologerne skal udgrave ruinen, der strækker sig over et knap 100 meter langt og 30-40 meter bredt område.

Forsøgsvis har Marianne Rasmussen indbygget cementblandingen i et lille område, hvor det skal ligge og hærde i syv døgn. I dag bliver der taget en prøve, der skal vise, om den ønskede komprimeringsgrad er nået.

Hvis det er tilfældet kan Banedanmark genoptage arbejdet om et par uger.

Kilde: Ingeniøren

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078