Få hurtigt ambulancen til byggepladsen
Hurtigere hjælp med ny 112-løsning til smartphonen
Det kan f.eks. være på byggepladsen, hvor det måske kan være svært at oplyse den nærmeste adresse. Det kan også bare skyldes, at "den sorte klap" går ned, når du får brug for akut hjælp og skal oplyse adressen.
Nu er der hjælp på vej. Rigspolitiet, Københavns Brandvæsen, Kort & Matrikelstyrelsen og Intergraph har nemlog indgået et offentligt-privat samarbejde om udvikling af en 112 App, der skal sikre hurtigere hjælp. Udgifterne til udvikling og markedsføring af App’en finansieres af Trygfonden.
Klar til december
- Ved brand står folk ofte i en stresset situation, når de ringer efter hjælp. 112 App’en skal derfor være nem at bruge. Det nemmeste for folk er, at App’en aktiveres og der så ringes 112, App´en vil så klare resten. Hermed skal folk blot som almindelig forebyggelse downloade App’en til deres Smartphone, fortæller vagtcentralchef Kim Jakobsen fra Københavns Brandvæsen.
90 pct. af alle opkald til 112 sker i dag fra en mobiltelefon og over halvdelen af alle solgte mobiltelefoner er smartphones med en indbygget GPS, der kan oplyse, hvor du står. Det er disse nye teknologiske muligheder, der tages i brug i 112 App’en.
- Geografiske informationer bruges mange steder til at effektivisere arbejdsgange og skabe bedre service for borgerne. Med 112 App’en gør vi det nemmere at ringe efter hjælp, så f.eks. ambulancen kan nå hurtigere frem. Det kan i bedste fald redde menneskeliv, siger direktør Susanne Juhl, Kort & Matrikelstyrelsen.
Den nye 112 App er ikke en erstatning for det normale opkald til 112. App’en er et supplement.
- Det vil være en meget stor hjælp for 112-alarmcentralen at få en præcis stedangivelse overført samtidig med samtalen. Vi håber derfor, at alle vil downloade 112 App’en til deres smartphone, når App’en bliver klar til december, siger Steen Herlev Larsen, leder af 112-sekretariatet.
tøtte